Boeken

“Schrijven is saai” en andere tips

Gisteren blogde ik al over mijn superleuke interview met Marion Pauw, maar dat was niet het enige dat plaatsvond bij Jouw Verhaal. Ik woonde ook de masterclasses van zowel Ronald Giphart als Marion Pauw bij. Vandaag deel 2 van mijn Jouw Verhaal-verslag: tips voor aspirant-schrijvers van Giphart en Pauw! 

De masterclass van Ronald Giphart is de eerste die ik bezoek. Wat meteen opvalt is de passie waarmee hij vertelt. Er staat een groot scherm achter hem, en daarop behandelt hij stapsgewijs de belangrijkste punten die een beginnend schrijver moet weten. Er komt theorie langs, hij vertelt leuke anekdotes om een punt over te brengen en hij vertelt veel over zijn eigen schrijfproces. Ronald Giphart is typisch een geval van ‘Gooi er een kwartje in en hij doet het voor anderhalf uur’: geweldig! Zijn enthousiasme is ontzettend aanstekelijk, en de hele zaal zat dan ook ademloos te luisteren. “Als jullie iets willen vragen moeten jullie het zeggen hoor, ik voel me net een schoolmeester”, geeft hij na een kwartier aan. Dat herhaalt hij later weer, maar dan met de woorden “Ik voel me net een dominee”.

Heel anders is het bij Marion Pauw. Ook zij maakt gebruik van een powerpoint presentatie, maar zij betrekt het publiek er vanuit zichzelf veel meer bij. Dit gaf ze ook al aan in haar interview, dat ze juist de mensen die zijn gekomen van alles wil vragen, en ze houdt zich absoluut aan haar woord. Ze loopt tussen de mensen door, vraagt ze allerlei dingen (bijvoorbeeld om een Ricola) en de aanwezigen moeten zelfs de eerste zin van de roman waar ze op dit moment mee bezig zijn aan haar voorlezen, waarop zij deze voorziet van feedback. “Een eerste zin is belangrijk. Het moet de lezer bij zijn lurven grijpen, nieuwsgierigheid opwekken en een belofte of voorspelling doen voor de rest van het boek”, staat er op het scherm.

Het zijn twee totaal verschillende masterclasses. Marion Pauw is thrillerschrijfster en vertelt -uiteraard- over het schrijven van een thriller: de intriges, mysterieuze personages en onverwachte plotwendingen, hoe kom je daaraan? Ronald Gipharts rol als schoolmeester komt goed overeen met zijn thema: Schrijven is een beroep. Hij vertelde over de diepte van het schrijfproces, de techniek die erbij komt kijken, de oefening en de professionaliteit. “Schrijven is NIET romantisch”, benadrukt hij meerdere keren. Marion Pauw benadrukt op haar beurt dat je als schrijver niet moet vastlopen in beschrijvingen van uiterlijk of merkkleding van personages. “Ik had bij Drift mijn hoofdpersoon kleptomaan gemaakt. Dat sloeg natuurlijk nergens op! Maar ik had het gevoel dat ze iets ‘aparts’ moest hebben. Pas daarvoor op.”

Ronald Giphart gaf een verhelderende masterclass (bron: Jouw Verhaal)
Ronald Giphart gaf een verhelderende masterclass (bron: Jouw Verhaal)

Ronald Giphart leerde het publiek ook veel theorie. Wie kent de termen ‘ab ovo’, ‘in medias res’, ‘natureingang’, framing’ ‘foreshadowing’ of ‘raffung’? Juist. En wat te denken van de volgende formule: EH = PE * C/Tp + BM. Oftewel: Effect van Humor = Personal Empathy * Complexiteit en tijdsperspectief + Background Mood. Met formules en begrippen als deze weet Giphart het publiek helemaal voor zich te winnen. Hij is ontzettend helder, legt dingen uit aan de hand van voorbeelden en geeft de mensen zelfs een opdracht mee voor in de pauze: Schrijf een flits op -oftewel: een idee voor een verhaal.

Maar wat waren de belangrijkste speerpunten bij beide masterclasses? Ik heb ze op een rijtje gezet:

  • Ronald Giphart: “Vergeet de romantiek. Schrijven is saai, en je bent de hele dag alleen.”
  • Ronald Giphart: “Als schrijver ben je God: jij bepaalt wat er gebeurt, jij bepaalt wat er geschreven wordt. Geniet ook van jezelf. ‘Sjezus wat ben ik wijs’ en ‘Sjezus wat ben ik grappig’. Durf!”
  • Ronald Giphart: “Laat anderen meelezen. Mijn vrouw leest veel mee. Dan blijkt een zin die ik zelf briljant vind, ineens totaal niet in de smaak te vallen. Door te laten meelezen kun je schrappen, schaven en bijwerken.”
  • Marion Pauw: “De eerste zin van een boek is ontzettend belangrijk. Het grijpt de lezer bij zijn lurven en maakt nieuwsgierig. Denk hier dus goed over na.”
  • Marion Pauw: “Maak een personage driedimensionaal. Hannibal Lecter is een van de meest briljante personages ooit, juist omdat hij niet alleen maar slecht is maar ook heel interessant. Zorg dat je good guy een scherp randje heeft, en andersom.”
  • Marion Pauw: “Pas op met te lange beschrijvingen van uiterlijkheden. En verheerlijk een personage ook niet teveel. Laat het beeld van je personages tot vorm komen in het hoofd van je lezer. Ik weet zelf ook niet hoe iemand eruit ziet, dat is aan de lezer om te bepalen.”
  • Marion Pauw: “Reasearch is ontzettend belangrijk! Ik bied vakmensen vaak een gratis lunch aan in ruil voor informatie. Mensen zijn altijd bereid mee te werken als je helder aangeeft dat je aan een boek werkt. Schroom dus niet om mensen om hulp te vragen. Juist door research doen kom je dingen te weten die je vanuit je schrijfkamer niet te weten kunt komen.”
  • Ronald Giphart: “Schrijf je flitsen op. Ik heb altijd een apart flits-boekje bij me. Een flits kan op elk moment komen, voor Troost bijvoorbeeld kreeg ik het idee om te schrijven over een schrijver die een boek schrijft over een schrijver. Ik legde dat idee voor aan een topchef, en die was enthousiast. Toen kreeg mijn idee meer diepgang.”
  • Ronald Giphart: “Lees zo veel mogelijk. Het is onzin om te zeggen ‘Ik lees liever zo min mogelijk want ik word erdoor beinvloed’. Juist door te lezen ontdek je technieken, ontdek je hoe andere schrijvers hun verhaal indelen. Daar kun je alleen maar lering uit trekken.”
  • Marion Pauw: “Allow yourself to write a shitty first draft. Hierdoor leer je alleen maar, en het brengt het creatieve proces op gang.”
  • Marion Pauw: “Sluit jezelf af en schrijf iedere dag. Zorg dat je een eigen plekje hebt, en blok je tijd. Geef bij de buitenwereld aan: Ik ben nu aan het schrijven. Zet je telefoon uit en ga niks anders doen dan schrijven.”
  • Ronald Giphart mag afsluiten met een wel heel belangrijke tip voor de aspirant-schrijvers voor Jouw Verhaal: “Ik heb rondgekeken op de site bij verschillende inzendingen, en humor is helaas een ondergeschoven kindje. Humor is ook belangrijk! Gebruik het.”

Ik hoop dat deze tips nuttig zijn en een goed beeld geven van de masterclasses. Ik heb er ontzettend van genoten, en ik ben heel erg benieuwd naar de uiteindelijke winnaar of winnares! Inzenden kan tot 11 januari, daarna worden er 40 verhalen gekozen om beoordeeld te worden door de vakjury. To be continued…! :)

Advertenties

3 gedachten over ““Schrijven is saai” en andere tips

  1. Mooie tips. Ik verzand vaak in teveel details. Schrijven is schrappen. Kill your darlings. En dat flitsboekje, dat zou ideaal voor mij zijn. Heb al een allesboekje, dus gedachten en ideeen ordenen, goed plan.
    Klinkt erg geslaagd, tof hoor!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s