Recensie: Debet

Saskia Noort – Debet: Uitgeverij Anthos

Er zijn dit jaar meerdere boeken uitgebracht die een veel eerder verschenen boek opvolgen, denk: Bridget Jones’ Mad about the boy en De wraak van Prada. Ook van Nederlandse bodem verscheen vorige maand een opvolger van een eerder verschenen boek: Debet van Saskia Noort.

Dit boek is het vervolg op De eetclub, die in 2004 verscheen en de carrière van Noort in stroomversnelling bracht: Na De eetclub is Saskia Noort een household name geworden in Nederland. Nu was het dus de hoogste tijd voor een vervolg op De eetclub, want de vraag rees bij haar naar boven: hoe zou het de groep zijn vergaan in het huidige economische klimaat waar Nederland in verkeert?

Het vervolg is dus Debet geworden. Hierin wordt het verhaal vertelt van Karen en Michel, een van de leden van de beruchte club uit Bergen. Michel is tv-producer maar de zaken gaan slecht, heel slecht. Hij verongelukt direct in het proloog, en het is daarna aan Karen om de scherven bijeen te rapen. Samen met haar twee tienerdochters moet ze de draad van haar leven weer oppakken, maar dit is lastig. Vooral als de oud-leden van de eetclub weer van zich laten horen. En dit keer komt Karen niet zo makkelijk van ze af.

Omdat na de dood van Michel blijkt dat ze er qua financiën helemaal niet zo rooskleurig voorstonden als hij deed voorkomen, moet Karen haar leven flink omgooien. Haar ex-minnaar en lid van de eetclub Simon helpt haar aan een nieuwe woning, maar ze is hierdoor wel gedwongen terug te keren naar Bergen, de plek waar het met de eetclub allemaal begon. Eenmaal daar, besluit ze -wederom- op onderzoek uit te gaan. Ze vertrouwt de hernieuwde vriendschappen met de mannen van de club allerminst en komt algauw achter geheimen die beter geheim hadden kunnen blijven.

debet saskia noor

Ik zal eerlijk bekennen: het verhaal van De eetclub stond me niet meer erg helder voor geest. Het was daarom ook even flink in de archieven duiken voor ik kon beginnen met Debet. Gelukkig helpt Saskia Noort onwetende lezers door kort terug te blikken tijdens het verhaal. In De eetclub was Karen een ietwat naïeve vrouw, die gelukkig haar oogkleppen afdeed en goed onderzoek verrichtte waardoor de illegale praktijken van de eetclub boven water kwamen, maar in Debet lijkt ze weer terug bij af te zijn. Ze was blind voor de financiële situatie waarin ze verkeerde, stelde geen vragen bij de rekeningen die binnenkwamen en zette haar handtekening onder documenten zonder zich druk te maken over de inhoud.

Hiermee creëert Noort een niet geheel sympathiek karakter. In het begin van het boek ergerde ik me aan de lakse houding van Karen, die zich eerder als trophy wife opstelde dan als nuchtere Hollandse die door de wol geverfd is en zich dus niet in de luren laat leggen. Gelukkig verandert ze weer in een powervrouw wanneer ze in gevaar dreigt te raken, en hiermee zet Noort haar personage weer in een positief daglicht. Daarnaast is Noort er wederom goed in geslaagd de tijdsgeest weer te geven in dit boek. Zoals ook in haar eerdere boeken weet Noort goed in te spelen op wat er in Nederland speelt. In Debet is dat de economische crisis.

Gelukkig is het naast een schets over het economische klimaat in Nederland bovenal een lekkere thriller. Echt heel spannend is het niet geworden, maar de intriges en de uiteindelijke ontknoping zijn slim opgezet en erg onderhoudend. Het boek had ik dan ook in een ruk uit: binnen een dag was het boek uit. Dit ligt aan de heerlijke schrijfstijl van Noort. Ze schrijft korte, actieve zinnen en gebruikt begrijpelijke, hippe Nederlandse woorden om haar verhaal over te brengen. Debet is in mijn ogen niet zo goed als bijvoorbeeld Nieuwe buren of Koorts, maar het is absoluut een fijn boek!

Debet – Saskia Noort €19,95

5 gedachten over “Recensie: Debet

1. Ik heb nog een stapel boeken liggen, dus ik kom er nog niet direct aan toe. Maar als ik ‘m lees zal ik aan jou denken voor feedback ;-)