Recensie: Alledaagse wanen

Amity Gaige – Alledaagse wanen: Uitgeverij Agathon

Een verhaal over de teleurstellingen van twee jonggehuwden. Hoe onderhoudend kan dat zijn? De film Revolutionary Road liet het al eens zien, en Amity Gaige doet het met Alledaagse wanen nog eens dunnetjes over.

Alledaagse wanen is de debuutroman van Gaige. Het verscheen echter pas in het Nederlands na het grote succes van haar roman Schroder. Het boek werd in 2005 al uitgegeven, onder de naam Oh my darling. Ik heb dit boek gekregen van Polare Den Haag, na aanleiding van een win-actie op Facebook (een ieder aan te raden). Het werd me toegestuurd, compleet met handtekening van Gaige en een kort berichtje voor mij persoonlijk erin en al. Lucky me! Door een lange NTL-lijst kwam ik dit weekend pas aan het lezen van Alledaagse wanen toe.

In het boek staan het huwelijk en de huwelijksproblemen van Clark en Charlotte centraal. Ze betrekken een lief, klein, geel huisje in het stadje Clementine, maar het loopt mis wanneer de moeder van Clark overlijdt. Zijn moeder was psychotisch en heeft zelfmoord gepleegd. Het gaat slecht met Clark, die zich afzondert en steeds vaker ruzie krijgt met Charlotte. Hij komt in een sleur te zitten, waarvan hij niet weet hoe hij deze moet doorbreken. Dan zijn er ook nog eens de schaduwen op de muren en stemmen die hij hoort; wat heeft dat te betekenen?

Charlotte probeert zo goed als het kan te vechten voor haar relatie met Clark, maar ze is zelf ook niet onbeschadigd. Ze is al jong kind geadopteerd en is erg schuw. Ze heeft het nooit goed kunnen vinden met de moeder van Clark, en kan hem daardoor ook niet goed helpen. Dan redt Clark een jongetje van een verdrinkingsdood en zet hiermee -onbedoeld- dingen in beweging die niet meer teruggedraaid kunnen worden. Het loopt uiteindelijk uit op een keiharde confrontatie: Van Clark met zichzelf. Van Charlotte met zichzelf. En vooral met elkaar.

alledaagse wanen amity gaige

Toen ik aan Alledaagse wanen begon had ik van alles verwacht, maar niet dit. Er gebeurt eerlijk gezegd niet heel veel in het boek, en wanneer dit wel gebeurd, is het moment zo weer voorbij. De personages piekeren heel veel, zijn veel in gesprek met elkaar en beleven niet zo geweldig veel. De gebeurtenis die centraal staat, de reddingsactie van Clark, is ook meteen eentje met grote gevolgen. Op bijna treurige wijze beschrijft Gaige hoe het snel en onvermijdelijk bergafwaarts kan gaan tussen twee mensen. Ze doet dit echter wel heel mooi, met mooie zinsopbouw en dito taalgebruik.

Hoewel er weinig gebeurt in Alledaagse wanen is het toch een boek die je moeilijk weg kunt leggen. Je wilt weten wat er met Charlotte en Clark gebeurt, of ze alsnog hun weg naar elkaar kunnen terugvinden. Je wilt weten of het ze lukt hun verleden los te laten. En je wilt weten wat de stemmen en schaduwen in hun huisje te betekenen hebben.

Alledaagse wanen is bovenal eigenlijk een heel lief geschreven, kort boek over het huwelijk. Als instituut en als bindmiddel. Wat Charlotte en Clark namelijk ook over elkaar denken, het huwelijk is heilig. Daar torn je niet aan. Ook niet als het slecht gaat. Voor de liefhebber van Revolutionary Road; geniet hiervan. Het is misschien minder explosief, maar net zo interessant.

Alledaagse wanen – Amity Gaige €17,50

8 gedachten over “Recensie: Alledaagse wanen