Recensie: Politie

Jo Nesbo – Politie: Uitgeverij Cargo

Ik heb er al eens eerder over geblogd: Ik ben fan van de boeken van Jo Nesbo. Samen met karin Slaughter en Lars Kepler behoren zijn boeken tot mijn ultieme favoriete boeken om bij weg te griezelen.

Via de Twitteractie van Bol.com -waarbij in de maand november elke dag een kadootje werd verloot onder degene die hun bericht retweeten- had ik een gesigneerd (!) exemplaar gewonnen van de nieuwste van Nesbo: Politie. Politie is de meest recente titel in de Harry Hole-reeks. De Hole-boeken zijn spannend, intrigerend en verwarrend: de verhaallijnen zijn zo complex dat je steeds op het verkeerde been wordt gezet. Smullen dus!

Ik begon met veel plezier aan deze thriller. Hoe zou het Hole zijn vergaan na de laatste boeken? In Politie gaat het verhaal direct verder waar De schim is opgehouden. Harry is nog steeds samen met Rakel, haar zoon Oleg zit in rehab, de strijdbijl tussen Harry en commissaris Mikael Bellman is nog lang niet begraven en Harry is tegenwoordig geen rechercheur meer maar docent aan de politieacademie. Maar het rustige leventje dat hij leidt zal wederom wreed worden verstoord. Er is namelijk een politieslager aan het werk: Verschillende politieagenten zijn op gruwelijke wijze verminkt en vermoord aangetroffen op plaatsen delict van onopgeloste zaken. De data waarop ze vermoord worden is dezelfde als de dag waarop de onopgeloste zaak plaatsvond.

Het team van de politie, onder leiding van Beate, doet zijn uiterste best om de moorden op te lossen, maar lopen steeds vast. Ondertussen worden steeds meer agenten vermoord. Het spoort leidt uiteindelijk naar een zedendelinquent, maar die blijkt ongrijpbaar. Ze roepen daarom de hulp in van Harry. Pas wanneer een van de leden van het team waar hij een bijzondere band mee heeft wordt gedood, sluit hij zich bij het onderzoeksteam aan. En dan begint de strijd pas echt.

Nesbรธ

Zoals gebruikelijk bij de boeken van Nesbo is ook Politie weer een dikke pil. Meerdere verhaallijnen worden samengevoegd tot een groot verhaal, waarbij alle lijntjes uiteindelijk in een beklemmende finale bij elkaar uitkomen. De spanning is voelbaar, op elke pagina. De agenten die vermoord worden, hebben elk een eigen plek in het boek. Hun moord wordt vanuit hun perspectief verteld. Dat zorgt voor echte kippenvelmomenten. Je weet als lezer namelijk wat er gaat gebeuren, maar het personage nog niet.

Ook wordt er weer breeduit stilgestaan bij de persoonlijke situatie van Harry Hole. Dit lijkt voor een Nesbo-leek misschien teveel rompslomp, maar wie de reeks kent, weet dat elk klein detail uit de ontmoetingen die Hole heeft, de gedachtes die hij heeft, of de mensen die hij ontmoet allemaal hun plekje in het verhaal waard zijn. Nesbo weet de eindjes uitstekend aan elkaar te knopen. Dat gemengd met de spanningsboog die bijna op knappen staat maakt Politie tot een reuze fijn boek!

Het enige minpunt: Herhaling. Dit ligt niet aan Nesbo, maar dit is wellicht een drukfout. Pagina 419 tot pagina 449 wordt vanaf pagina 449 helemaal herhaald! Zonde, want juist het einde is rete-spannend. Dit haalde me wel enigszins uit mijn concentratie, maar gelukkig had ik die vlug weer hervonden toen ik het verhaal verder las. Misschien heeft het aan mijn boek gelegen, maar mij hoor je niet klagen: Er staat per slot van rekening een handtekening van Nesbo in. Wat wil een thrillerfan als ik nog meer?

Politie – Jo Nesbo โ‚ฌ19,90

2 gedachten over “Recensie: Politie