Recensie: Wat je nooit moet doen

Koethi Zan – Wat je nooit moet doen: Uitgeverij Cargo

Een boek van dezelfde stal die de boeken van Karin Slaughter uitgeeft. Dat moet toch bijna wel een heftig, schokkend en vooral spannend verhaal zijn? Wat je nooit moet doen van Koethi Zan is alles wat je ervan verwacht, en meer!

Het verhaal is simpel maar hard: Twee meisjes, Jennifer en Sarah, leven zo veilig mogelijk. Ze schatten gevaar in zodat ze het kunnen vermijden, maken lijstjes van dingen die je ten alle tijde moet zien te voorkomen en zorgen ervoor dat ze nooit in gevaarlijke situaties terecht komen. Dit gaat goed, tot ze voor een keertje hun voorzichtigheid laten varen. De gevolgen zijn verschrikkelijk: ze worden ontvoerd, opgesloten en drie jaar lang gemarteld door een sadist. Sarah weet te ontsnappen en tien jaar later heeft ze min of meer haar leven weer opgepakt.

Dat wil zeggen: ze heeft een appartement in New York en verschanst zich daar. Zelfs de sessies met haar therapeut worden in haar eigen woonruimte gehouden zodat ze nooit naar buiten hoeft. Jennifer is overleden maar haar lichaam is nooit gevonden. Hun ontvoerder, een charmante maar psychisch gestoorde professor, is opgepakt en stuurt Sarah vanuit de gevangenis constant brieven. Ze kan deze niet blijven negeren, want ze bevatten misschien aanwijzingen naar het graf van Jennifer. Wanneer Sarah besluit op onderzoek uit te gaan, kan ze niet voorzien hoe gruwelijk de waarheid werkelijk is.

wat je nooit moet doen

Koethi Zan heeft een huiveringwekkend goed boek afgeleverd. Het barst van de spanning, de gebeurtenissen zijn gruwelijk en de psychologische kant van het verhaal is ontzettend goed uitgewerkt. Sarah kampt met zware emotionele problemen door wat er gebeurd is en dit beheerst haar leven. Door op onderzoek uit te gaan breekt ze deels met het verleden. Ze zegt zichzelf meer bewegingsvrijheid toe en ze heeft eindelijk weer eens een doel in het leven. De kleine stapjes waarmee dit echter gaat worden nauwgezet en zonder terughoudendheid beschreven. Dat Sarah mentaal niet helemaal in orde is, beseft ze bijvoorbeeld zelf ook maar al te goed: haar paniekaanvallen en dwangneurotische gedrag vallen ook haar op.

De wereld die ze ontdekt als ze in het verleden graaft, is een gruwelijke. De ontvoering en marteling van Sarah en Jennifer is nog maar het topje van de ijsberg, meer kan ik er niet over zeggen. Het kwaad waartegen ze moet strijden is duister, heel duister. Zonder de twee andere meisjes die met haar gevangen zaten, Tracy en Christine, zou het Sarah nooit gelukt zijn de waarheid te achterhalen. De band tussen de drie vrouwen is verstoord, maar toch hecht genoeg om de handen ineen te slaan tegen hun ontvoerder.

Tracy en Christine hebben hun eigen manier om het verleden te verwerken: Tracy heeft een tijdschrift opgericht waarin vrouwenrechten worden gepromoot en Christine heeft een nieuw leven opgebouwd en wil niks meer met het verleden te maken hebben. Zan weet de drie vrouwen op een geslaagde manier weer bij elkaar te brengen en daarnaast een interessante kijk te geven op het vraagstuk: Wat gebeurt er met je nadat je zo’n heftig trauma hebt meegemaakt?

Zan heeft een ijzersterk debuut geschreven. Ze weet als geen ander door te dringen in de psyche van een slachtoffer van geweld, en schrijft hierover zonder de spanningsboog te laten verslappen. De gebeurtenissen in het boek zijn schokkend, houden je op het puntje van je stoel en zijn perfect in balans met de emotionele kant van het verhaal. Je valt van de ene verbazing in de ander, van de ene schokkende twist in de andere. Ik ben als een sneltrein door dit boek gegaan. Het is vlot, het is spannend, het is grof en het is intrigerend. Wat kun je nog meer wensen van een thriller?

Wat je nooit moet doen – Koethi Zan ā‚¬19,90

2 gedachten over “Recensie: Wat je nooit moet doen