Recensie: De vlucht

Jesus Carrasco – De vlucht: Uitgeverij J.M. Meulenhoff

Met een decor dat niet zou misstaan in het boek De weg van Cormac McCarthy en uiterst zwijgzame personages die middels omvangrijke omschrijvingen worden geïntroduceerd heb je geheid een boek dat opvalt.

Voeg aan dat verhaal ook nog de nodige dosis grof geweld, subtiele verwijzingen naar trauma’s en een hard leven toe, en je hebt een boek waar mensen over spreken. De vlucht van Jesus Carrasco, op Twitter met bijnaam ‘het geitenboek’, is zo’n boek. Het bevat een keihard, rauw verhaal, dat op bijzondere wijze door Carrasco is beschreven.

Als lezer maak je kennis met de hoofdpersoon, een jongen van onbekende leeftijd en met een onbekende naam. Hij is op de vlucht voor de Dorpsrechter en zijn assistenten. Zij hebben hem voorgoed beschadigd en na een zoveelste uitbarsting van geweld is de jongen zijn geboortedorp ontvlucht. Erg makkelijk krijgt hij het niet. Zijn dorp is gelegen in een dorre omgeving: de enkele olijfboom die er staat overleeft slechts ternauwernood het droge klimaat en de scheuren in de grond zijn talrijk. Verder bestaat de omgeving enkel uit woestijngrond en een verlaten kasteel  dat op de route naar het meer dichtbevolkte Noorden ligt. Dit biedt weinig ruimte voor de jongen om te schuilen, maar in de olijfboomgaard vindt hij toch een veilige plek.

Hij sluit namelijk een stilzwijgende vriendschap met een schaapherder die hij ontmoet. De herder is een oude man, wankel en fragiel en hij wordt vergezeld door een klein aantal geiten en een trouwe hond. Maar ook bij de herder is de jongen niet veilig: de Dorpsrechter zit hem op de hielen. Wanneer het tot een gewelddadige confrontatie komt, komen zowel de jongen als de herder dan ook niet ongeschonden uit de strijd.

jesus carrasco de vlucht

De vlucht is een bikkelhard, maar ook ingetogen verhaal. De manier waarop Carrasco de verschrikkingen beschrijft die de jongen tijdens zijn vlucht te verduren krijgt -van ernstige uitdroging en verbranding tot wonden- op voorzichtige wijze, alsof hij de jongen niet verder wil kwetsen. Met veel subtiliteit worden de meest nare gebeurtenissen uit de doeken gedaan. Het leed dat de jongen is aangedaan in het dorp bijvoorbeeld, wordt slechts terloops aan het eind van het boek beschreven. Dit wordt echter zo terloops gedaan dat het extra hard binnenkomt.

De momenten van spanning, bijvoorbeeld waneer het in het vervallen kasteel tot een confrontatie komt tussen de herder en de Dorpsrechter, of wanneer de jongen op verkenningstocht gaat in een nabijgelegen dorp, zijn echter sporadisch. Dit is jammer, want het zijn kleine hoogtepunten in het boek. Het boek is verder wel onderhoudend, maar niet echt intrigerend. Ja, het is mooi vertelt, maar ik mis dialogen, emoties en meer gebeurtenissen. Carrasco heeft heel erg zijn best gedaan om een poëtisch verhaal neer te pennen maar hierin kan ik niet een  totaal gevoel van verzadiging vinden.

Heb je niet net als ik een innerlijke voorkeur voor gebeurtenissen die elkaar in redelijk tempo opvolgen? Heb je daarentegen juist wel alle tijd en zin om je te verdiepen in een literair juweeltje zonder al teveel afleiding van chaotische verhaallijnen? Dan is De vlucht van Jesus Carrasco echt iets voor jou. Het is een boek bedoeld voor langzame lezers. Van de echte genieters. Zij komen absoluut aan hun trekken met dit boeiende verhaal. Heb je iets meer haast en ligt het volgende boek je al verleidelijk aan te staren vanaf de NTL-stapel? Laat De vlucht dan nog even liggen. Dit is namelijk een boek dat volledige aandacht verdient. Alleen dan komen de schrijfkunsten van Carrasco goed tot hun recht.

De vlucht – Jesus Carrasco €16,95

4 gedachten over “Recensie: De vlucht