Recensie: Het diner

Herman Koch – Het diner: Uitgeverij Anthos

Dit keer recenseer ik eens niet een nieuw boek, maar een wat ouder boek. Ik heb Het diner jaren terug al eens gelezen, maar nu het boek verfilmd is en ik best graag de film wil zien, leek het me handig om het boek weer op te pakken. Destijds heb ik er ontzettend van genoten, en ik hoopte dat deze keer ook weer te doen.

Het verhaal in korte lijnen is bekend. Twee stellen, twee paar ouders, komen in een luxe restaurant in Amsterdam bijeen om de problemen van hun kinderen te bespreken. De mannen zijn broers, al is de onderlinge verhouding niet zo goed dat belangrijke dingen zomaar besproken kunnen worden. Serge is een politicus die er belang bij heeft de misdragingen van de kinderen zoveel mogelijk weg te moffelen. Zijn broer Paul daarentegen wil alle kaarten op tafel leggen, zonder daarbij al te veel stampei te maken. Wat volgt is een diner waarin als een schaakspel zet voor zet wordt gemaakt. Beetje bij beetje wordt de waarheid onthuld en komen de verhoudingen op scherp te staan.

De Nederlandse pers en critici waren uiterst lovend over dit boek. Het won de NS Publieksprijs in 2009 en stond maandenlang bovenaan de bestsellerlijst. In het buitenland is men echter sceptischer. Het boek is te duister, er zit niet genoeg vaart in en het is te pretenderend. Ik kan me hier helemaal niet in vinden. Ik vind het juist een prettig boek, met voldoende spanningsopbouw en intelligente dialogen. Jammer dus dat het boek niet iedereen kan behagen, maar ik wilde maar wat graag een tweede keer het verhaal lezen.

Toen ik dit boek voor het eerst las was ik enorm verrast door de finesse waarmee Koch de problemen benoemt. De dialogen zijn uiterst speels omschreven  en zijn gedetailleerd en spannend. De opbouw van het verhaal is ronduit goed, en houdt de lezer geïntrigeerd naar de afloop. Bovendien is het een maatschappelijk interessant boek. De misdaad die Michel en Rick hebben gepleegd is gruwelijk en krijgt veel aandacht in Opsporing Verzocht. Hun identiteit is echter nog niet vastgesteld, maar dit kan wel elk moment gebeuren. Dit doet sterk denken aan de oproepen die de laatste tijd veel worden gedaan in de media: kopschoppers en andere mishandelaars worden via camerabeelden vastgelegd en die worden in de media gedeeld. Het boek blijft wat dat betreft actueel.

het diner

Daarnaast is het interessant om te zien wat een kandidaat voor het minister-presidentschap doet in een dergelijke penibele situatie. Stel je voor dat Wim Kok, of Rutte (met een fictief gezin) in zo’n situatie zaten voor ze aan hun baan als minister-president zouden beginnen. Of Balkenende! Ik had tijdens het lezen dus ook steeds politici in mijn hoofd die de rol van Serge in het dagelijks leven zouden kunnen zijn. Ook de tweede keer spookten de politici door mijn hoofd.

Ik ben erg benieuwd of de spanning die in het boek zit, ook goed overkomt op het witte doek. De finesse van Het diner lijkt me namelijk moeilijk over te brengen op film. Ik ben ook erg benieuwd naar de locatie in de film: hoe hebben ze het restaurant in beeld gebracht? En doen ze ook echt iets met de gangen? Want in het boek is elk deel een andere dis. Ik hoop dat dit subtiel in beeld wordt gebracht.

De tweede keer Het diner van Herman Koch was wederom een fijne leeservaring.Herman Koch, die ik voor ik zijn boeken las enkel kende van Debiteuren Crediteuren, heeft me wederom verrast met zijn schrijfstijl. Ik was vergeten hoe direct maar toch integer de zinnen zijn, hoe de spanning opborrelt met elke bladzijde en hoe Koch zijn lezers in suspense weet te houden.  Nu de film nog..!

Hebben jullie de film al gezien? Of gaan jullie er nog heen? Ben benieuwd!

Het diner – Herman Koch €12,50

10 gedachten over “Recensie: Het diner

1. Toen heb boek net uit was, dacht ik: ‘Mwah, zo’n bestseller is vast niks voor mij.’ Inmiddels wil ik het boek tóch graag lezen, volgens mij is het gewoon een heel goed boek!

1. Dat gevoel heb ik soms ook bij boeken die een hype zijn, soms wordt dat gevoel bevestigd (zoals bij De twaalf stammen van Hattie) maar deze is echt goed. Ook Zomerhuis met zwembad van Koch is heel goed! Die is niet gehypet, misschien is dat een goed boek om te lezen? Kun je meteen beoordelen of je zijn stijl goed genoeg vindt om ook aan Het diner te beginnen :-)

2. Ik las dit boek na ‘Zomerhuis met zwembad’ te hebben gelezen. Aangezien ik dat wel een leuk en spannend boek vond, dacht ik dat ‘Het diner’ ook wel in de smaak zou vallen. Jammer genoeg was het voor mij zeker geen bestseller. Ik vond het vrij langdradig en het speelde zich telkens maar weer in het restaurant af. De film zou ik wel nog willen zien, misschien dat ik dan mijn mening enigzins kan herzien, je weet maar nooit :-)