Recensie: De Cirkel

Dave Eggers – De Cirkel: Uitgeverij Lebowski

Wat gebeurt er als je George Orwell’s 1984 in een modern jasje steekt? Die vraag moet Dave Eggers bezig hebben gehouden. Hij schreef De cirkel, waarin de hedendaagse maatschappij onder de loep wordt gehouden. De uitkomsten zijn smerig, heel smerig.

Dave Eggers is niet de minste. De Amerikaanse auteur was met eerdere boeken, waaronder Een hartverscheurend verhaal van duizelingwekkende genialiteit, finalist voor prestigieuze prijzen. Denk aan de Pulitzer Prize en de National Book Critics Circle Award. Daarnaast won hij in 2008 de Ted Prize. Met deze ervaring achter de kiezen boog Eggers zich over onze maaschappij: in hoeverre is de privacy in gevaar? In De Cirkel doet hij een gooi naar het antwoord.

Het verhaal wordt vertelt door Mae Holland. Zij gaat aan de slag bij het grootste mediabedrijf van de wereld, de Cirkel. Via haar vriendin Annie begint ze als ‘newbie’ op de afdeling klantenservice. Wanneer blijkt dat ze zich niet ‘transparant’ genoeg opstelt, verandert ze haar houding. Ze tingt (een soort Twitteren) er lustig op los, deelt overal smiles en frowns uit en houdt elk klein detail over haar leven bij voor haar volgers. Mae is uiteindelijk 24 uur per dag te volgen door een klein cameraatje die ze omhangt. Zo kunnen al haar volgers altijd zien wat ze doet. Want in de ideale maatschappij bestaat er geen privacy.

Toch gaat het Mae niet alleen maar voor de wind. De band met haar ouders verslechterd omdat zij niet in de spotlights willen staan en ook de relatie die ze met Annie heeft komt onder druk te staan: wil zij haar prominente positie wel delen met Mae? Dan is er nog Kalden. Mae raakt ontzettend geintrigeerd door deze oudere, aantrakkelijke man, en er ontstaat algauw een relatie. Maar Kalden is nergens binnen de Cirkel te vinden: wie is hij? En waarom zegt hij zulke vervelende dingen over de Cirkel? Dan is er Mercer, de ex-vriend van Mae. Hij waarschuwt haar voor de invloed van de Cirkel. Ze wil echter niet naar hem luisteren, en dit heeft verstrekkende gevolgen.

de cirkel dave eggers

Dave Eggers schetst een onthutsende, angstaanjagende maar wel realistische wereld. Een wereld waar slogans als ‘Privacy is diefstal’ geslikt worden als zoete koek en waar ideeen om kinderen bij geboorte te chippen om ontvoeringen in de toekomst te voorkomen worden met luid applaus worden ontvangen in plaats van met een gezonde dosis scepsis. Elke vorm van kritiek wordt de kop ingedrukt; tegenstanders van de Cirkel worden aangeklaagd, in het verdomhoekje gedrukt en beschimpt. Politici gaan letterlijk aan de ketting, in de vorm van een camera die elke beweging van ze volgt. Want waarom zou je iets te verbergen hebben?

De invloed van de Cirkel wordt gedurende het verloop van het boek steeds intenser. Tot het punt waar het steeds ongemakkelijker wordt. Tijdens het lezen bekroop me steeds een naar gevoel: dit is allemaal wel erg realistisch. Dit zou zo kunnen gebeuren in de toekomst, als we niet goed opletten. Mae is wat dat betreft een vervelende hoofdpersoon, omdat ik totaal geen raakvlakken heb met haar. Ze stoort zich in zijn geheel niet aan het gebrek aan privacy (zelfs haar medische gegevens zijn openbaar) en stoot iedereen die enigszins terughoudend is –haar vader en moeder, Mercer en Kalden- van zich af.

De Cirkel is een goed geschreven, zeer onderhoudend en zeer gedetailleerd verslag van hoe de toekomst zou kunnen zijn. Het is een aanklacht tegen de huidige social media-geobsedeerde maatschappij en het wrijft deze maatschappij uiterst gedetailleerd met de neus op de feiten. Waar 1984 van George Orwell droog was, bij vlagen saai en vooral erg uitgebreid over alle wetten en cijfers vertelt, blijft Eggers trouw aan zijn verhaallijn met Mae. Dit zorgt voor een betere flow in het boek, waardoor je er als lezer, zelfs bij de uitgebreide stukken over nieuwe voorstellen van de hoge piefen van de Cirkel, goed je aandacht erbij kunt houden.

De Cirkel is een aanrader voor iedere Facebook- of Twitterverslaafde en voor iedere jongere die constant van alle bewegingen en gedachten van zijn vrienden op de hoogte wil blijven. Want een gevoel hield ik heel sterk over aan dit boek: Even géén Social Media, even lekker anoniem met een boek op schoot, zonder daarover te Instagrammen, Tweeten of updaten. Ik ben benieuwd wat de opvolger van De Cirkel wordt, over dertig jaar.

De Cirkel – Dave Eggers €22,50

10 gedachten over “Recensie: De Cirkel