Recensie: Het huis met de schaduw

Aminatta Forna – Het huis met de schaduw: Uitgeverij Nieuw Amsterdam

Het huis met de schaduw was Boek van de maand bij het DWDD lezerspanel, het stond hoog in de bestseller top 60 en het ontving lovende recensies. Toch zag ik ook enkele negatief getinte recensies op internet langskomen. Het boek maakt in ieder geval de tongen los. Reden genoeg dus voor mij om dit boek ook op te pakken.

In Het huis met de schaduw vertelt de Kroatische Duro zijn levensverhaal. Dit begint bij de aankomst van een Engels gezin in zijn dorp Gost. Laura en haar dochter Grace en zoon Matthew betrekken een klein blauw huisje, aan de voet van Gost. Dat Duro herinneringen aan dit huis heeft, blijkt al snel. Hiervan stelt hij echter niemand op de hoogte, Laura en haar kinderen niet, en ook de lezer niet. Hij raakt bevriend met Laura wanneer hij zich als klusjesman aanbiedt: het huis is vervallen en moet nodig opgeknapt worden.

Naarmate het verhaal vordert leer je dat Duro een man is van weinig woorden, maar die een heftig verleden met zich mee zeult. Zijn gedachtes schieten heen en weer van heden naar verleden, waarin hij als klein jongetje met zijn beste vriend Kresimir en diens zusje Anka optrok. In het heden is hij echter niet meer bevriend met Kresimir, sterker nog: zijn liefste wens is dat Kresimir dood gaat. Wat er tussen hen is gebeurd, wordt mondjesmaat duidelijk. Ondertussen zorgt de komst van Laura en haar kinderen voor de nodige ophef in Gost. Waarom zijn de bewoners zo van slag door hun komst?

Het huis met de schaduw is een verhaal met meerdere lagen. Het is een verhaal over een gezin uit Engeland die tegenstand ondervindt wanneer ze in een Kroatisch dorpje een vervallen huis besluiten op te knappen. Het is een verhaal over een teruggetrokken, getraumatiseerde Kroaat die het gezin helpt het huis op te knappen. Maar het is vooral het verhaal over een man die vrede probeert te maken met zijn verleden. Die probeert de herinneringen aan zijn dierbaren levend te houden, koste wat kost. Dat valt echter niet mee in een door de burgeroorlog geteisterd dorp waar de mensen liever hun emoties wegstoppen in plaats van over gevoelens te praten.

het-huis-met-de-schaduw-500x500

Het koste mij enige tijd om me echt in het verhaal te verdiepen. Als ik eenmaal was begonnen in het boek, vond ik het een goed, onderhoudend en vooral op een prettige manier mysterieus boek. Legde ik het boek echter even weg, dan voelde ik helaas niet de drang om het direct weer op te pakken. Wellicht lag dit aan de opbouw: het duurt erg lang voordat het verhaal van het heden net zo interessant wordt als dat van het verleden. Toen dat echter gelijk trok, was er geen houden meer aan: ik heb het boek in een laatste ruk uitgelezen.

De schrijfstijl van Forna is erg prettig. In grote lijnen beschrijft ze op klinische wijze wat er is gebeurt in Gost, maar tussen de zinnen door druipt het verhaal van de emoties. De spanning die ze hiermee opbouwt, voelde ik in mijn maag. Het gevoel van onbehagen, het besef: hier is iets naars gebeurd, nestelde zich in mijn maag en is me het hele verhaal bijgebleven. De ontknoping van de spanning, de onthulling van Duro’s verleden, was dan ook niet zozeer bevrijdend, maar meer een bevestiging van mijn constante vermoedens.

Tussen deze spanningsopbouw door heeft Forna toch enkele prachtige omschrijvingen weten toe te voegen die me deden verwonderen. Neusharen bijvoorbeeld worden in een passage omschreven als ‘een gezinnetje van haren die om het hoekje van de neusvleugel komen kijken’. Je moet er maar opkomen. Ook in andere beschrijvingen, over gevoelens en omgeving, laat Forna zien een groot schrijftalent te zijn. Forna schreef eerder de romans Fantoomliefde en Maanschaduw, ook boeken over verloren liefdes en dramatische gebeurtenissen.

Het huis met de schaduw is een prachtige roman, die ietwat traag op gang komt maar met een geweldige knal eindigt. Al met al had ik liever gezien dat de roman vlotter was begonnen, maar het tempo dat het boek nu heeft gekregen is constant en betrouwbaar. Ik moest wennen aan dit tempo, maar eenmaal verwikkeld in het verhaal van Duro en Laura, heb ik toch nog erg genoten. De geschiedenis van Kroatie is eentje waarvan ik weinig kennis had, en ik ben blij met de opgedane kennis die ik dankzij dit boek heb. Het huis met de schaduw heeft me, kort gezegd, aangenaam verrast.

Het huis met de schaduw – Aminatta Forna €19,95

5 gedachten over “Recensie: Het huis met de schaduw