Recensie: Gelukkige mensen lezen en drinken koffie

Agnes Martin-Lugand – Gelukkige mensen lezen en drinken koffie: Uitgeverij Mistral

Dit boek werd mij opgestuurd door Dutch Media Uitgevers. Via hun site had ik een recensie-exemplaar aangevraagd. Gistermiddag kreeg ik hem binnen, gisternacht had ik hem uit: ik geef alvast een tipje van de sluier weg maar Gelukkige mensen lezen en drinken koffie is een geweldig boek.

De titel verwijst naar de naam van het Parijse literair cafe dat hoofdpersoon Diane samen met haar beste vriend Felix runt. Diane zelf is echter alles behalve gelukkig. In een auto-ongeluk zijn zowel haar echtgenoot Colin als haar vijfjarige dochtertje Clara om het leven gekomen. Diane blijft alleen achter en zondert zich van de buitenwereld af. De enige die ze nog in haar leven toelaat is Felix. Die kan echter niet voorkomen dat ze depressief is, zichzelf en haar appartement verwaarloosd en bijna aan haar verdriet ten onder gaat.

Om uit haar depressie te raken neemt Diane ene rigoureus besluit: ze gaat naar Ierland verhuizen. Voor zolang als maar nodig is om erbovenop te komen. Ierland was namelijk de ideale vakantiebestemming van Colin, maar ze zijn hier nooit samen heen geweest. Ze vestigt zich in een kleine cottage in het Ierse dorpje Mulranny. Hoewel het haar in eerste instantie goed lukt om afstand te bewaren van haar buren sijpelt het Ierse dorpsleven toch haar leven binnen. Dit komt mede door Diane’s akelige buurman, Edward, die haar op alle mogelijke manieren probeert tegen te werken. Maar dan komt de liefde voor het eerst in een jaar weer om de hoek kijken.

Gelukkige-mensen-lezen-en-drinken-koffie-Agnès-Martin-Lugand

Vanaf de eerste bladzijdes heeft dit boek mij al naar binnen gezogen. De terugblik naar het afscheid dat Diane van zowel Clara als Colin moest nemen is werkelijk hartverscheurend. Martin-Lugand neemt haar lezers mee op een ongelooflijke achtbaanrit, waarbij verdriet en opbloeiend geluk en humor elkaar in razend tempo afwisselen. Het resultaat is een prachtige roman die je gewoonweg niet weg kunt leggen. Diane is een geweldig personage, en haar rouwproces is rauw, eerlijk en puur.

Het boek deed me enigszins denken aan P.S: ik hou van je, van Cecilia Ahern. Dit komt uiteraard door Ierland. Zowel Holly uit Aherns boek, als Diane in Martin-Lugands boek nemen hun toevlucht tot Ierland om weer tot zichzelf te komen. De redenatie hierachter is echter totaal verschillend. Diane had geen romantische puzzeltocht, maar enkel de allesvernietigende stilte die Colin en Clara bij hun overlijden nalieten. Dit boek is wat rouwen betreft zoveel meer puur, zoveel meer confronterend en zoveel meer ontroerend.

Het is ongelooflijk te beseffen dat dit boek er bijna niet van was gekomen. Martin-Lugand kon geen uitgeverij vinden om haar boek te publiceren en is Gelukkige mensen lezen en drinken koffie toen maar op internet gaan aanbieden, voor 30 pence per exemplaar. Een goede zet, want de belangstelling was enorm! Al gauw volgden de uitgeverijen alsnog en werd Gelukkige mensen lezen en drinken koffie alsnog uitgegeven. Inmiddels is het boek een bestseller in Frankrijk, en zijn er aan zeventien landen vertaalrechten verkocht. En terecht, want Gelukkige mensen lezen en drinken koffie is een prachtig, oprecht, eerlijk, ontroerend boek. 100% een aanrader! Extra tip van mij: hou de tissues dichtbij!

Gelukkige mensen lezen en drinken koffie – Agnes Martin-Lugand €16,95

11 gedachten over “Recensie: Gelukkige mensen lezen en drinken koffie

1. Ik heb laatst de preview gelezen op mijn Kobo ereader en zat er meteen helemaal in. Na het lezen van je recensie erover wil ik het boek helemaal graag uitlezen, op de to-read-list dus!

1. Dat viel nog best mee: 223 bladzijden. Het was meer dat ik er gewoon niet van los kon komen, het was zo’n interessant verhaal!:) en ik kon niet slapen, dus ging ik lezen, en toen kon ik weer niet slapen! Haha