Recensie: De twaalf stammen van Hattie

Ayana Mathis – De twaalf stammen van Hattie: Uitgeverij Atlas Contact

Een boek dat door Oprah wordt gepromoot: dat zijn doorgaans ontroerende, hartverwarmende en levenslessen bevattende boeken. Boeken die je lang bijblijven. De twaalf stammen van Hattie is er zo eentje.

Het boek vertelt het levensverhaal van Hattie Sheperd. In 1925 wordt zij op vijftienjarige leeftijd voor het eerst moeder. In de jaren daaropvolgend zullen er nog vele kinderen bijkomen. De eerste twee, een tweeling, overlijden echter aan een longontsteking. Hierna is Hattie niet meer in staat liefde te tonen. Dit wordt mooi in beeld gebracht vanuit het perspectief van haar kinderen, die op verschillende punten in haar leven een eigen hoofdstuk hebben, waarin ze vertellen over hun jeugd, hun huidige sores en hun moeder. En dat is geen positief beeld.

Hattie gaat getekend door het leven. De teleurstelling van haar huwelijk en het verlies van haar kinderen heeft er dusdanig ingehakt, dat ze op de automatische piloot voor haar kinderen zorgt. Haar prioriteit is het in leven houden van haar kinderen, zonder daarbij extra liefde of aandacht te geven. Wat dat betreft gaat het haar goed af: geen van haar kinderen overlijden vroegtijdig. Wel blijkt dat het gebrek aan liefde ze geen goed heeft gedaan. De een is een charlatan en oplichter geworden, de ander psychisch ziek, weer een ander overlijdt bijna door verbranding en de jongste moet Hattie meegeven aan haar zus, omdat ze uit geldnood niet voor haar dochtertje kan zorgen.

image

De achterflap belooft een treurig relaas over een zwarte vrouw in de beginjaren van de vorige eeuw, die steeds maar weer teleurstellingen moet zien te verkroppen. Wat het echter blijkt te zijn is een droevig boek over de gevolgen van een liefdeloze opvoeding en de gevolgen hiervan op de kinderen met op de achtergrond de racistische, grove schendingen van de rechten van zwarte Amerikanen. Het boek schakelt per hoofdstuk tussen de verschillende kinderen, de zussen van Hattie en zelfs haar man en minnaar. Dit is prettig voor het algemene beeld, maar de uitwerking mist aan kracht.

Dit komt omdat de hoofdstukken middenin het leven van haar kinderen beginnen. Er is geen intro, geen inleiding, niet kennismaken met de verschillende personages maar in een keer het diepe in. Net als je in het verhaal van kind 1 zit (bijvoorbeeld), dan houdt dit hoofdstuk op en moet je helemaal overschakelen naar kind nummer 4 (bijvoorbeeld). Dit is echt even wennen.

Halverwege het boek raak je hier echter goed aan gewend en weet je als lezer wat je kunt verwachten. Toch had ik dit liever anders gezien. Meer inleidend, of langzamerhand overgaand in het perspectief van een ander. Nu was ik teveel afgeleid door de intredes van steeds weer nieuwe personages. Het leek nu meer op een verhalenbundel over gekwetste kinderen dan een totaalverhaal over Hattie.

Dat neemt echter niet weg dat het verhaal an sich wel heel ontroerend is. Wat de zwarte bevolking in Amerika is aangedaan is verschrikkelijk. Het racisme heeft echter geen hoofdrol, maar sijpelt in kleine details in het verhaal door. Juist door het op deze manier in het verhaal te verwerken, heeft het meer impact. Hattie en haar familieleden zien het racisme en onrecht namelijk als de normaalste zaak van de wereld, en juist dat is schrijnend.

Voor een debuutroman is De twaalf stammen van Hattie een ijzersterk verhaal. Het boek mist op enkele punten echter zijn uitwerking. Dit komt door de manier van vertellen: in verschillende hoofdstukken komen verschillende personen ‘aan het woord’. Omdat dit zoveel verschillende personen zijn, is het lastig de aandacht erbij te houden. Jammer, want dit verhaal verdient alle aandacht.

De twaalf stammen van Hattie – Ayana Mathis €19,95

5 gedachten over “Recensie: De twaalf stammen van Hattie