Recensie: De man van je leven

Arthur Japin – De man van je leven: Uitgeverij Arbeiderspers

Eindelijk weer eens een nieuw boek van Japin. Het is voor mij lang geleden, want Vaslav en Maar buiten is het feest heb ik niet gelezen (schaam). Ik was dan ook maar wat blij met De man van je leven, een geheel nieuw soort roman van een van de beste Nederlandse schrijvers van dit moment. Vind ik dan.

Met De man van je leven laat Japin zich van een andere kant zien. Normaal gesproken zijn de boeken die hij schrijft zwaar, maar met nobele thema’s en een prachtig verhaal. Denk aan het briljante Een schitterend gebrek, of het ontroerende De zwarte met het witte hart. Thema’s opoffering en vergiffenis staan hierbij centraal. Deze thema’s zijn als het ware de rode draad in zijn verhalen. Nu wijkt hier hiervan af, want De man van je leven gaat niet over vergiffenis, maar wel over omgaan met de dood en overspel. Over het zorgen voor nabestaanden en je eigen grenzen verleggen. Met een flinke dosis humor. En dat is een compleet nieuwe aanpak van Japin.

In De man van je leven volg je als lezer drie hoofdpersonages. Allereerst is er Mathilde – ook wel Tilly genoemd. Zij is ongeneeslijk ziek. Wetende dat zij zal sterven, ontfermt ze zich over haar echtgenoot Markus. Ze wil niet dat hij alleen achterblijft en zoekt daarom via een datingsite een geschikte vrouw om haar plaats in te nemen als zij eenmaal overleden is. Als er namelijk iets is wat zij niet wil, is het wel dat haar Markus alleen en verloren achterblijft. De nieuwe vrouw in kwestie is personage nummer twee: Iris. Iris heeft net een relatie met een getrouwde man achter de rug en is compleet verrast door het verzoek van Tilly. Eerst weigert ze, maar wanneer Tilly uitlegt welke gedachten zij hierbij heeft, en welk doel zij voor ogen heeft, besluit Iris te kijken hoe de ontmoeting met de man zal verlopen.

Dat dit Markus is, de getrouwde man met wie zij eerder een relatie had, had zij niet kunnen voorspellen. Markus, het derde personage, is net zo geschokt als zij en vermoedt in eerste instantie zelfs dat zij hem stalkt. Wanneer hij er echter achter komt dat Iris niet bij hem thuis is om hun vroegere relatie te onthullen, ontvouwt zich een kat en muis spel. Tilly heeft Iris voorgesteld als een jeugdvriendin die blijft eten om verloren tijd in te halen, en Iris en Markus voeren een ingewikkelde, moeizame dans uit om elkaar niet te verraden. Maar iedereen kent het gezegde: al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. Wanneer de waarheid dan ook boven tafel komt, blijken de kaarten heel anders gedeeld te zijn dan ze hadden kunnen vermoeden.

de-man-van-je-leven-arthur-japin-250pixw

Arthur Japin heeft een knappe roman geschreven met geweldige dialogen. Het ongemak en de kleine versprekingen zijn tenenkrommend genant. Ik kon een gniffel hier en daar dan ook niet onderdrukken. En toch is de roman me niet zo goed bevallen als ik had gehoopt. Ik kan dat gevoel ook niet goed benoemen. Alle elementen voor een goed boek zitten er namelijk in: goede dialogen, een goed plot, enkele verrassende elementen en personages die echt tot leven komen op de pagina’s. Er is zelfs een vierde verteller toegevoegd aan het verhaal: de dood. De dood levert inzichten en filosofische gedachtes over sterven, omgaan met de dood en verdriet.

Misschien is het omdat de andere boeken van Japin me meer aangrepen. De overgave bijvoorbeeld vond ik bijzonder mooi, De man van je leven vind ik daarentegen eerder ‘mwah, leuk’ dan echt goed. Jammer, want ik ben echt fan van het werk van Japin. De dialogen zijn ook dit weer goed uitgewerkt en de inzichten die hij biedt zijn intelligent en weloverwogen toegevoegd aan het verhaal. Misschien had ik het boek grappiger verwacht, misschien had ik verwacht dat ik meer kon meeleven met deze verhaallijn. Wat het ook moge zijn, De man van je leven is mij gewoonweg niet zo goed bevallen. Zonde, want het is zeker geen slecht boek. Misschien is het gewoon niks voor mij. Ach, misschien, misschien..

De man van je leven – Arthur Japin €19,95

7 gedachten over “Recensie: De man van je leven