Recensie: Waarvan wij droomden

Julie Otsuka – Waarvan wij droomden: Uitgeverij Mistral

Van Dagboek van een geisha tot Yakuzadochter, van Keizerin van het volk tot de boeken van Lesley Downer: ik hou van boeken over Japan. Ik was dan ook erg blij dat ik dit boek opgestuurd kreeg van Mistral Uitgeverij.

Waarvan wij droomden is een boek over -het oude- Japan. Gesitueerd in Amerika, dat dan weer wel. Dit boek gaat namelijk over de Japanse picture brides, die door alleenstaande Japanners in Amerika werden verscheept om te helpen bij hun werkzaamheden op het platteland; in een wijngaard werken, aardbeien verbouwen, het huishouden runnen van rijke Amerikaanse dames of in een wasserette werken. De vrouwen kwamen echter met heel andere dromen naar Amerika. De foto’s van hun nieuwe echtgenoten zagen er veelbelovend uit, maar bleken hopeloos oud te zijn.

Ook het leven in Amerika is anders dan ze dit zich hadden voorgesteld. In plaats van een plek vinden in de maatschappij vormt de maatschappij zich om hen heen. Met het vocabulaire van een peuter (‘water’ ‘go home’ en ‘yes’ waren veelal de enige woorden die veel vrouwen kenden) bleef hun wereld beperkt. De enige baantjes die ze hadden waren baantjes waar ze zich voor schaamden. Ze leerden hun kinderen dan ook: ‘zorg dat je niet zo eindigt als ik’. De levens van deze vrouwen en hun gezinnen worden gedurende het boek uiterst nauwkeurig beschreven, tot het moment waarop de Tweede Wereldoorlog ook voor Amerika dichtbij komt: de Japanners voeren hun beruchte aanval op Pearl Harbor uit, en daarmee eindigt het leven zoals de Japanse vrouwen het kende.

waarvan-wij-droomden-julie-otsuka-9789048818112-voorkant

Waarvan wij droomden is een prachtig boek, ik zeg het maar direct zonder omwegen. De gevoelens, dromen, verlangens, hoop en teleurstellingen van de vrouwen wordt subliem weergegeven door Otsuka. Niet door het verhaal vanuit het perspectief van een aantal vrouwen te beschrijven, maar door het verhaal vanuit het perspectief van alle vrouwen te beschrijven. De boottocht, de eerste nacht met hun nieuwe echtgenoot, de kinderen, het nieuwe leven: alle fases van hun leven worden op indringende, poëtische wijze neergepend door Otsuka. Juist doordat ze het zo breed vertelt, wordt de impact op de levens van de Japanse vrouwen nog meer verduidelijkt. Wat te denken van deze passage over de overtocht:

Op de boot was het eerste wat we deden -voordat we besloten wie we mochten en wie niet, voordat we elkaar vertelden van welk eiland we kwamen en waarom we waren weggegaan, voordat we zelfs maar de moeite namen elkaars namen te leren- foto’s van onze echtgenoten vergelijken. (..) Op de boot vroegen we ons vaak af: zouden we ze mogen? Zouden we van hen houden? Zouden we hen herkennen van hun foto’s zodra we ze op de kade zagen staan?

Wat een schril contrast met de werkelijkheid:

“Die nacht namen onze echtgenoten ons snel. Ze namen ons rustig. Ze namen ons voorzichtig maar stevig, en zonder iets te zeggen. (..) Ze namen ons, ook al beledigden we hen –Je stelt nog minder voor dan de pink van je moeder– en schreeuwden om hulp (die niet kwam).

Waarvan wij droomden is een indringend portret van een enorme groep vrouwen die met wensen, dromen en verlangens voet op Amerikaanse bodem zetten en vervolgens alles moesten vergeten en zich moesten schikken in een nieuw, hard leven. Ik lees over het algemeen niet veel waar gebeurde verhalen, maar voor Waarvan wij droomden maakte ik graag een uitzondering. Natuurlijk heeft Otsuka veel fantasie gebruikt om het perspectief uit te werken, maar ze heeft ook veel onderzoek gedaan. Ze heeft dagboeken en biografieën gelezen van vrouwen die echt een dergelijke overtocht hebben gemaakt,  naslagwerken gelezen en zodoende het verhaal opgebouwd. En dat heeft ze heel knap gedaan.

Door de schrijfwijze en de invalshoek van Otsuka kon ik het boek niet wegleggen. De vrouwen, alle, raakten me tot diep in mijn hart. Het beeld dat geschetst wordt in het boek is rauw, confronterend en ontroerend. ‘Een klein juweel van een boek’, noemde The Guardian Waarvan wij droomden. Ik kan me hier enkel bij aansluiten. Ja, dit is absoluut een klein juweel.

Waarvan wij droomden – Julie Otsuka €16,95

3 gedachten over “Recensie: Waarvan wij droomden

1. Bedankt voor je recensie, Tessa.
    Het verhaal vond ik nieuw en intrigerend, ik wist er weinig van maar ik vond de stijl niet zo fijn. Het was door de herhalingen van steeds hetzelfde (een van ons, we ) erg vermoeiend, net alsof je alleen krantenkoppen leest, het ging niet dieper en ik kreeg daardoor niet echt een band met ja, met wie, met “we” ? Wel een actueel thema in deze tijd, vreemdelingen die terechtkomen in een totaal andere cultuur.