Recensie: Spotlight

Joyce Spijker – Spotlight: Uitgeverij Boekerij

Men neme een afgedankte filmdiva, een upcoming jonge, knappe meid die de filmwereld bestormt en een man om het geheel nog wat op te spicen. Het resultaat: een heerlijke roman over de Nederlandse filmwereld.

Het verhaal draait om twee filmdiva’s: Kim de Kleijne en Nora Binnendijck. Kim is een beginnend actrice. Ze heeft nationale faam behaald door haar modellenwerk maar heeft nu de overstap gemaakt naar het witte doek. Voor de grote film Spotlight moet ze samenwerken met Nora. Deze diva heeft al tijden geen klus meer gehad en komt amper nog haar huis uit. Via krantenberichten over een stalker die haar het leven zuur maakt, weet ze zichzelf echter weer in de kijker te spelen. Met als positief gevolg een voor haar persoonlijk geschreven rol in Spotlight, recht tegenover Kim.

De twee vrouwen liggen elkaar niet bepaald. Nora ziet Kim als iemand die haar vak niet serieus neemt en Kim mag Nora niet omdat ze zich arrogant opstelt. Dan is er nog Eric Bouwmeester. Hij had jarenlang een relatie met Nora, maar heeft haar nu ‘ingeruild’ voor Kim, althans: zo ziet Nora het. Het gevolg is een venijnige strijd tussen de twee dames die koste wat kost niet als verliezer uit de strijd willen komen.

spotlight joyce spijker

Spotlight is de eerste roman van Joyce Spijker, die nog steeds als communicatieadviseur werkt. Spotlight schreef ze dus terwijl ze ook nog fulltime werkte. Wat ze heeft gedaan, vind ik dan ook erg knap. Het boek is namelijk een heerlijke weglezer. Het heeft humor, het heeft spanning en het heeft drama: fijn! De hoofdstukken zijn verdeeld tussen het perspectief van Nora en Kim, waardoor je als lezer met beide personages kan meeleven. Alhoewel dit bij Kim gemakkelijker gaat dan bij Nora. Nora is namelijk een pessimist, nukkig en zit vol venijn. Ze schuwt geen enkel middel om weer in de schijnwerpers te staan en weet de media als geen ander te bespelen. Kim is wat dat betreft nog iets naïever, iets liever. Het zijn beide personages om van te smullen.

Maar juist de hoofdstukken waarin je Nora volgt op haar weg terug naar de spotlights, lezen het lekkerst weg. Het is altijd een feest om te lezen over achterklap en vals spel om te bereiken wat je wilt, en Nora is hiervan een schoolvoorbeeld. Spotlight biedt wat dat betreft niet alleen een originele kijk op de Nederlandse filmwereld en de verslaggeving hierover in de media, maar ook een onthullend kijkje in de keuken. Een interview in De Telegraaf? Daar is waarschijnlijk voor betaald. Een kiekje van de nieuwe vlam van een actrice? Dikke kans dat de actrice zelf –of haar nieuwe vlam- de paparazzi heeft gebeld om aandacht op zichzelf en lopende projecten te vestigen.

Tijdens het lezen vroeg ik me daarom ook steeds af: Welke Nederlandse beroemdheden heeft Joyce Spijker als voorbeeld genomen voor de beide hoofdpersonages? Er schieten me wel een paar namen te binnen, maar Spijker is natuurlijk de enige die dit zeker weet. Gelukkig blijft Joyce Spijker niet in haar versie van een Joris Luijendijk-boek hangen en ligt de nadruk op het vermaak. Er gebeurt wat dat betreft genoeg in Spotlight! Zowel Nora als Kim maken veel mee, en hebben leuke verhaallijnen.

Ik twijfel alleen over het einde: Is dit nu een open einde of niet? Komt er een deel twee of niet? Op zich is het verhaal namelijk wel afgerond, maar er liggen voldoende mogelijkheden om hier een tweede boek achteraan te schrijven. Ik ben dan ook erg benieuwd wat Spijker in de toekomst zal doen. Spotlight is een heerlijk boek dat werkelijk leest als een trein. Ik heb er ontzettend van genoten en ben eigenlijk nog niet klaar met Nora en Kim. Wie weet..!

Spotlight – Joyce Spijker €15,-

Een gedachte over “Recensie: Spotlight