Recensie: Het Rosie project

Graeme Simsion – Het Rosie project: Uitgeverij Luitingh Sijthof

Voor de fans van de tvserie The Big Bang Theory is Het Rosie project een feest der herkenning. Ster van die show, dr. Sheldon Cooper, is net als de hoofdpersoon uit Het Rosie project, Don Tillman, autistisch. Dit betekent dat het leven er voor hem een beetje anders uitziet dan voor -laten we zeggen- niet-autisten.

Het Rosie project gaat over de autistische Don Tillman, professor genetica aan de universiteit van Sydney en vrij gelukkig met zijn leven. Niet helemaal, want naast zijn twee vrienden Claudia en Gene en zijn werk heeft hij verder geen sociaal leven. Geen geliefde. Daar wil hij verandering in brengen, en daarom verzint hij het Echtgenote Project. Om de perfecte vrouw te vinden stelt hij een lijst op van 16 pagina’s, die potentiele dates moeten invullen. Vullen ze een van de vragen niet in zoals Don het in zijn hoofd heeft, dan schrapt hij ze onherroepelijk uit zijn leven.

Maar dan ontmoet hij Rosie. Ze is alles waar hij op afknapt: ze is chaotisch, impulsief en ze heeft een favoriete smaak ijs! Ongehoord, omdat volgens Don al het ijs hetzelfde smaakt en het dus niet mogelijk is een favoriete smaak te hebben. Ondanks dat het op papier totaal niet zou moeten boteren tussen de twee, is er toch een klik. Don en Rosie raken bevriend, en wanneer Don erachter komt dat Rosie niet weet wie haar biologische vader is, wordt de genetica-professor in hem wakker. Samen gaan ze op zoek naar haar vader. Deze zoektocht brengt hen op allerlei vreemde plekken en in allerlei bizarre situaties. Het voert hen van Sydney naar New York en weer terug. En langzamerhand groeien de twee steeds dichter naar elkaar toe. Maar hoe kan er ooit een relatie ontstaan tussen Don en Rosie als zij niet is wat hij zoekt en hij niet in staat is tot het uiten van liefde?

rosie

Het Rosie project is een vertederend, origineel verhaal over een autist op zoek naar liefde. Don pakt dit op zijn eigen onhandige, ongemakkelijke manier aan. Dit zorgt voor een verrassende roman, die barst van de wetenswaardigheden (je zit als lezer constant in het hoofd van Don, dus wat hij denkt, de blokken waarin hij denkt, wordt jouw denkbeeld), en bovendien erg intelligent is geschreven. Net als Don en Rosie vraag je je constant af: wie zou de vader kunnen zijn? Het einde komt onverwachts, en de gehele ontdekkingstocht is een waar feest. Zowel Don als Rosie komen tot leuke inzichten over zichzelf en voeren zelfs enige veranderingen door (vooral Don is hilarisch als hij zichzelf probeert aan te passen naar het ideaalbeeld van de maatschppij).

Dit boek is met liefde geschreven. Graeme Simsion was accountant voordat hij begon te schrijven aan Het Rosie Project. Hij heeft hier al zijn tijd in gestoken en dit werpt zijn vruchten af: De filmrechten van het boek zijn inmiddels verkocht. Ik kan niet ophouden de charmante, onhandige, in eigen bedachte rituelen vastgeroeste, intelligente Don voor me te zien als Sheldon Cooper. Of Dustin Hofman in Rain Man, maar dan iets minder houterig. Of is dat erg stereotype?

Wie je ook inbeeldt bij Don, feit is dat hij je bijblijft. Graeme Simsion heeft een geweldig personage tot leven gebracht die 100% zeker je hart zal stelen. Ook Rosie is een heerlijke tegenhanger. Ze had niet idealer beschreven kunnen worden. Het Rosie project is een van die boeken die je verrassen, ontroeren en lange tijd bijblijven. Het is gewoonweg een heerlijk boek.

Het Rosie project – Graeme Simsion โ‚ฌ17,95

Ik schreef voor 8WEEKLY.nl ook een recensie over Het Rosie project. Deze is hier te vinden.

7 gedachten over “Recensie: Het Rosie project