Recensie: Tegenlicht

Esther Verhoef – Tegenlicht: Uitgeverij Anthos

Het laatste boek dat ik van Esther Verhoef heb gelezen was een thriller, Déjà Vu. Ik verwachtte van Tegenlicht dan ook dat het een literaire thriller zou zijn. Niets bleek minder waar. Tegenlicht is een ontroerend boek over een vrouw die langzaam de grip op haar leven verliest.

Het hoofdpersonage is Vera Zagt. Ze heeft niet bepaald een makkelijke jeugd gehad. Haar vader was niet in staat tot het tonen van liefde en behandelde haar streng en strikt. Van haar moeder kreeg Vera wel genoeg liefde, maar geen sturing. Haar moeder kampte namelijk met hevige depressies en was vaker opgenomen dan dat ze deel uitmaakte van de jeugd van haar dochter. Op school zit het Vera ook niet mee: ze is het buitenbeentje en wordt vreselijk gepest. Haar enige troost is fotograferen. Het liefst trekt ze er met haar camera op uit om dieren te fotograferen.

Wanneer Vera volwassen is, kampt ze nog steeds met de gevolgen van haar jeugd. Haar moeder heeft ze op jonge leeftijd verloren en met haar vader heeft ze geen contact meer. In de liefde lijkt het wel goed te gaan. Ze is al twintig jaar samen met Lucien, en werkt als fotografe voor dierenspeciaalzaken en dierenbladen. Enige kanttekening bij haar ogenschijnlijk perfecte leventje: ze houdt er al twee jaar een minnaar op na, Nico. Vera lijkt alles echter prima onder controle te hebben. Wanneer de vader van Lucien echter ongeneeslijk ziek blijkt te zijn, begint de controle die Vera op haar leven had, langzaam uit haar handen te glippen. Met alle gevolgen van dien.

tegenlichtesther-verhoef-9789041414298-4-1-image

Ik begon in het boek met de verwachting dat het een literaire thriller zou zijn. Ik verwachtte dus ook om elke hoek een moordenaar te vinden. Dit leidde in het begin af van het ware verhaal; over een vrouw die langzaam alle controle in haar leven verliest en hier mee om moet zien te gaan. Er worden geen complotten gesmeed, er is niemand die Vera dwarsboomt; Tegenlicht is gewoon een prachtig stuk literatuur die het verval van een gecompliceerde, getraumatiseerde vrouw laat zien. Beetje bij beetje worden de beschermlaagjes van Vera afgepeld, tot er niks meer van haar overblijft en ze keihard met zichzelf wordt geconfronteerd.

De aanloop hiernaar toe is met veel gevoel voor detail en uiterst uitgebreid neergezet door Verhoef. Door middel van extra hoofdstukken over de jeugd van Vera krijg je als lezer beetje bij beetje in de gaten waarom Vera zich emotioneel niet uit, welke demonen uit haar verleden haar nog steeds achtervolgen. De psychologische kant van Vera wordt in de spotlights gezet, en dat heeft Verhoef zeer realistisch gedaan. De manier waarop Verhoef tot de kern van haar personages doordringt is fantastisch om te lezen.

Verhoef heeft me echt verrast met dit boek. Deels omdat ik er andere genre-verwachtingen bij had, maar zeker ook omdat ik niet had verwacht dat dit zo’n heftig, diepgaand verhaal zou zijn. Ik leefde intens mee met Vera, en dat is precies wat ik zoek in een goed boek: dat ik me kan inleven en helemaal met het hoofdpersonage kan meevoelen. Het verhaal zelf zit daarnaast ook goed in elkaar en leest vlot weg.  Samen met Myrthe van der Meer weet Esther Verhoef heel goed de psychische kant van de mens te belichten, en voor een goed, degelijk verhaal te zorgen. Ik heb ontzettend genoten van Tegenlicht.

Tegenlicht – Esther Verhoef €15,-

5 gedachten over “Recensie: Tegenlicht

1. Ik vind haar thrillers vaak wat tegenvallen, maar dat heb ik wel vaker bij Nederlandse schrijfsters, ben dan toch meer de Scandinavische gewend. Maar dit boek vond ik ook erg verrassend en raad ik ook vaak aan anderen aan.

2. Ik heb net je blog ontdekt, het staat al bij mijn favorieten :). Wat een mooie recensies schrijf je. Ik heb gelijk een boek die me erg aansprak gereserveerd bij de bieb!
    Groetjes Riet.