Recensie: Zwaar verliefd

Chantal van Gastel  – Zwaar verliefd: Uitgeverij The House of Books

Ik koop of download het overgrote deel van mijn boeken zelf. Toch komt het weleens voor dat iemand in mijn nabije omgeving (met name collega en mede-boeknerd in the making Desiree) boeken leest of in bezit heeft die ik nog niet heb gelezen, maar wel graag wil lezen. Zo ook met dit boek van Chantal van Gastel.

Het lenen van dit boek begon echter wel met mij. Na het lezen van mijn recensie van Zoek het maar uit! was Desiree namelijk ook om: ze leende dit boek van mij en heeft daarna zelf zowel Zwaar verliefd als Zwaar beproefd gekocht. Die ik uiteraard dan weer van haar mocht lenen. Ideaal, zo’n ruilhandel! (tkg: op dit moment leent ze van mij Stoner, van John Williams)

Na mijn meer dan positieve ervaringen met Zoek het maar uit was het nu dan dus eindelijk tijd voor mijn tweede leeservaring van Chantal van Gastel. In Zwaar verliefd draait het om Isa, die niet alleen kampt met haar gewicht (ze is gegroeid van maatje 42 naar maatje 44) maar ook met de liefde. Door haar werk als dierenarts komt ze niet direct leuke mannen tegen, en met haar negatieve zelfbeeld zit ze zichzelf ook alleen maar in de weg. Wanneer ze op een avond wordt opgeroepen om een hond te redden, ontmoet ze echter zijn wel heel leuke baasje: Ruben. Hij is van haar leeftijd, ‘ongelooflijk’ knap en ook nog eens heel aardig.

zwaar-verliefd

Zou hij de geschikte man voor haar zijn? Er ontvouwt zich langzaam maar zeker een vriendschap, maar hoe zorgt Isa ervoor dat hij haar ziet staan? Een man als hij valt toch zeker nooit op een plus size vrouw als zij? Samen met haar zus Tamara besluit ze dan ook naar de sportschool te gaan. Al gauw vliegen de kilo’s eraf, maar of dit genoeg zal zijn om het hart van Ruben te veroveren..?

Zwaar verliefd is niet alleen een heel leuk boek, het is ook nog eens de perfecte boektitel. Zwaar slaat namelijk niet alleen op de heftigheid van Isa’s verliefdheid op Ruben, maar ook naar haar (Rubens)figuur. Leuk gedaan! Het verhaal zelf is helemaal top. Isa is een soort Bridget Jones, maar dan veel jonger, werkzaam als dierenarts en zonder dagboek. Het boek heeft humor, verdieping en meerdere verhaallijnen. Niet alleen de liefde van Isa en Ruben staat centraal, maar ook het afvallen, het sporten met haar zusje Tamara en de vriendschap tussen Isa en Floor en Daphne wordt ook mooi beschreven.

Eigenlijk is Zwaar verliefd een uitgebreide roman. Het verhaal focust zich zoals gezegd niet enkel op de hoofdpersoon maar biedt de ‘bijpersonen’ ook hun 15 minutes of fame. De gevoelens en gedachtes van Isa zijn niet banaal of standaard, maar juist uitgediept. Je kunt merken dat Van Gastel of raakvlakken heeft met Isa, of gewoon heel goed research heeft gedaan. De details uit haar leven en haar gedachtes zijn erg goed uitgewerkt. Daarnaast biedt het boek een meer dan gezonde dosis humor, waardoor het een heel fijn boek om te lezen is. Wat een leuke boeken weet ze toch telkens weer te schrijven: onderhoudend, grappig, verrassend en alles behalve saai. Ik durf bij deze te stellen dat Chantal van Gastel de Nederlandse Sophie Kinsella is!

Zwaar verliefd – Chantal van Gastel €10,-

4 gedachten over “Recensie: Zwaar verliefd

1. Ik vond Zwaar verliefd ook leuk om te lezen. Vooral omdat Isa niet zo’n hersenloze vrouw is, maar dus slim is. Toch vond ik het tweede en derde deel minder. Zeker in het tweede deel vind ik dat er soms dingen gebeuren die me te onwaarschijnlijk leken of gewoon te ongemakkelijk waren.

1. Klopt, Isa is een heerlijk personage! Jammer van de andere delen, al moet ik zeggen dat me dat niet heel erg verbaast. Eigenlijk vind ik het einde van deel 1 leuk genoeg, maar ik geef deel 2 toch een kans :)