Recensie: Kalf

Myrthe van der Meer – Kalf: Uitgeverij The House of Books

Lang leve Twitter! Afgelopen zondag deed ik mee aan een winactie op Twitter, prijs: Kalf van Myrthe van der Meer, via de account van de schrijfster zelf. Het enige wat je hoefde te doen was haar bericht retweeten. Even voor middernacht kreeg ik bericht van Van der Meer: ik was de winnares! Een gesigneerd exemplaar van Kalf werd mijn kant opgestuurd. Hoera!

Kalf is het tweede boek van Myrthe van der Meer, maar haar eerste roman. Het eerste boek, Paaz, is autobiografisch en beschrijft de tijd die Emma doorbrengt op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis, de paaz. ย Ze leert een wereld kennen van pillen, diagnoses en psychiatrie in het algemeen. Dit boek deed het erg goed in Nederland en nu is Kalf verschenen.

Deze tweede roman is een verhaal over grootvader Onno en kleinzoon Jurgen. Beide hebben een hekel aan elkaar, een afkeer die heel diep geworteld zit. Jurgen neemt het zijn grootvader kwalijk dat hij zestig jaar eerder is vertrokken naar Amerika zonder naar zijn vrouw Anna en zijn zoon Oscar om te kijken, zelfs niet toen Oscar en diens vrouw overleden, waardoor Jurgen een wees werd. Onno daarentegen worstelt met meerdere geheimen en gruwelt van Jurgen omdat hij in zijn ogen een makkelijk leventje heeft gehad dat hij heeft verkwanselt. Ze komen met elkaar in contact omdat Onno niet lang meer te leven heeft. Hij heeft kanker en zal nog hooguit twee, drie maanden leven.

kalf

Het is zijn wens, onderdeel van zijn bucket list, om schoon schip te maken met zijn verleden. Hij vertelt Jurgen echter dat hij een roadtrip wil houden door Nederland, en dwingt Jurgen hem hierbij te vergezellen. Zowel Jurgen en Onno zijn namelijk acteurs, Jurgen won een Gouden Kalf en Onno een Oscar, en Jurgen wil de contacten van Onno gebruiken om het te maken in Amerika. De prijs die hij daarvoor moet betalen is echter torenhoog: een roadtrip houden met zijn verguisde grootvader. Tijdens de autoritten barst de bom dan ook meerdere keren: de discussies en ruzies zijn uitgebreid en heftig. Zullen ze nader tot elkaar komen of is de roadtrip gedoemd te mislukken?

Van der Meer heeft een prachtig verhaal geschreven dat je roert. De dialogen zijn werkelijk wonderschoon, en de diepgang van de personages is bijzonder groot. Onno en Jurgen gaan onder je huid zitten. Je wilt steeds maar doorlezen om te ontdekken hoe de reis verder zal verlopen, welke verwijten de twee nu weer naar elkaars hoofd zullen smijten maar ook om te ontdekken of ze werkelijk geen enkel raakvlak hebben. De dood van Onno hangt steeds boven hun hoofd en bepaalt deels de stemming in zowel het boek als de auto. Dit zorgt voor enkele zeer emotionele momenten in het boek waarbij ik uiteindelijk een traan niet kon onderdrukken.

De confrontaties zijn deels met humor beschreven maar kunnen ook ongenadig hard, emotioneel en confronterend zijn. Deze betreffende passages komen keihard binnen. En het einde van het boek is helemaal een tranentrekker, hoewel ik daar verder natuurlijk nog niks over ga vertellen! Van der Meer weet heel goed de gevoelens en emoties van haar personages bloot te leggen en zo een ongekende diepgang in het verhaal aan te brengen.

Kalf is gewoonweg een heerlijke roman, met dialogen van hoog niveau, inzichten van beide personages en fijne ontwikkelingen. De emoties zijn levensecht en de achterliggende motivatie van zowel Onno en Jurgen is goed uitgewerkt en komt reรซel over. Kalf is zo’n boek waarvan je het betreurt als het hebt uitgelezen. Het is een schitterend verhaal, echt een aanrader!

Kalf – Myrthe van der Meer โ‚ฌ18,95

15 gedachten over “Recensie: Kalf

1. Heel eerlijk moest ik bekennen dat ik wel een tikkeltje jaloers was op het gesigneerde exemplaar van Kalf ;-) Maar uiteraard gun ik het jou van harte! Ik heb ook erg genoten van Paaz en door jouw recensie ben ik ook erg benieuwd geworden naar Jurgen en zijn opa.

2. Wat leuk! Ik zag ‘m laatst in de winkel liggen en deze recensie heeft me absoluut overtuigd om ‘m bovenaan op m’n verlanglijstje te planten! Mits we nog Sinterklaas vieren dit jaar haha, met die VN weet je het maar nooit ;)