Recensie: Om het nu

Barry Smit – Om het nu: Uitgeverij Atlas Contact

Dit boek was een ervaring op zich. Ik kreeg hem niet digitaal toegestuurd, niet in boekvorm via de post maar ongebonden; als een manuscript. Ik voelde me dus een heuse redacteur toen ik met de papieren op schoot het boek las. Ik heb Om het nu via de Club van Echte Lezers gekregen, dus hiervoor dank!

Tommy Wieringa -niet de minste- zei over dit Smit: ‘Zin voor zin, woord voor woord een geweldige schrijver’. Dat belooft wat! Ik sloeg het script dan ook open in de veronderstelling een puik literair stuk te mogen bewonderen. Niks is minder waar. Om het nu is grof, hard, snel en leest als een trein. De hoofdstukken zijn opgedeeld in hapklare brokken, die je als lezer makkelijk wegwerkt. Om het nu beschrijft het verwarrende, criminele leven van een Alkmaarse twintiger. Deze ik-persoon vertelt zijn belevenissen in een dagboekvorm.

om het nu

Wat hij zoal beleeft? Er wordt vooral veel gesnoven en geslikt, gevochten en gedeald en ingebroken. Het leven lijkt voor hem een aaneenschakeling van vechtpartijen, trips en kraken zetten. Hij deinst er niet voor terug om met zijn vrienden de wietkwekerijen van zijn ‘maten’ met geweld over te nemen of een meisje dat out is van de pillen toch te ‘neuken’. Zelfs zijn opa doet vrolijk aan zijn criminele praktijken mee: als aanvulling op zijn AOW is zijn huis deels een kwekerij voor wietplantjes. Tot slot vinden de ik-persoon en zijn maten het leuk om te knokken met voetbalhooligans. Zelfs zijn ze voor AZ, en iedereen die dit niet is, kan klappen verwachten.

Om het nu is een relaas over de criminele activiteiten en drugservaringen van een losgeslagen groep vrienden. Er zit geen duidelijke verhaallijn in, wat het volgen van de gebeurtenissen lastig maakte. Na een matpartij tussen AZ-hooligans en bijvoorbeeld Cambuur-hooligans (wat ik erg leuk vond omdat de omgeving hiervan voor mij als Leeuwarder erg bekend is) gaat het boek in een volgend hoofdstuk verder bij een feestje bij een vriend thuis waar weer flink wordt gebruikt, en waar wordt vertelt dat een van hun vrienden zichzelf heeft opgeblazen in huis omdat hij ervan overtuigd is dat de wereld vergaat -allemaal door een slechte paddotrip.

Ik vermoed dat Om het nu een echt mannenboek is. De mannelijke, criminele versie van Bridget Jones, vanwege de dagboekvorm. Het grove taalgebruik doet denken aan de boeken van Jan Wolkers, waarin ‘lul’,’kut’ en ‘neuken’ tot het standaard vocabulaire horen. Ik hou van Nederlandse boeken maar niet als het allemaal zo plat moet, zoals nu bij Om het nu. De titel verwijst naar een tekst die de ik-persoon op een wc-deur ziet staan, maar het had net zo goed Om het even kunnen zijn. Waarschijnlijk hoor ik niet bij de juiste doelgroep voor dit boek, dus: Mannen; koop dit boek! Vrouwen; lekker laten liggen.

Om het nu – Barry Smit โ‚ฌ17,95

8 gedachten over “Recensie: Om het nu

1. Vroeg me wel eens af je ook wel eens een boek niets vindt. Nou deze is dus niet jouw ding.
    Mij lijkt het juist wel weer wat. Misschien dat ik na gijp (ook geen spannend top boek, maar wel iets dat me leuk leek) weer eens een boek ga lezen.

1. Dat boek is erg in vi gepromoot om op te stemmen hรจ ;-)
        Nah ik koop hem wel nieuw. Heeft de schrijver meer aan :-)

1. Klopt, functioneel grof is een ding, maar als het de hele tijd onbeholpen lomp is, raak ik er al snel op uitgekeken. Je hebt ook grappig lomp, maar dat is dit ook niet :( Bij bv Jan Wolkers is er wel een duidelijk verhaal, werk je ergens naar toe. Bij dit boek niet..