Recensie: Mad about the boy

Helen Fielding – Mad about the boy: Uitgeverij Prometheus

Jarenlang heb ik erop gewacht, en afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zover: Ik had het nieuwste boek over Bridget Jones in bezit! Vers, nieuw, en ongetwijfeld hilarisch als altijd. Voor mij geen ‘religieuze leeservaring’: ik ben er goed voor gaan zitten en ben niet opgehouden met lezen voor ik Mad about the boy uit had!

Er was nogal wat ophef rond dit boek. Enkele weken voor Mad about the boy – de Nederlandse versie- in de winkels verscheen, werd in Engeland bekend dat het leven Bridget Jones in de afgelopen negen jaar niet altijd even goed gezind was. Haar grote liefde Mark Darcy is helaas overleden, en heeft haar met twee kinderen achtergelaten: Mabel en Billy. Bridget moet met haar tijd meegaan en begeeft zich met angst en beven voor het eerst op datingsites en Twitter. Want ze moet er weer op uit. Ze moet weer aan de man. Ze lijkt opnieuw liefde te hebben gevonden bij de dertigjarige Roxster maar of dit een blijvertje zal zijn..?

bridget bridget bridget

Mad about the boy was alles wat ik ervan verwachtte. Het was gewoon op en top Bridget. Dezelfde humor, dezelfde gewichtobsessie, dezelfde structuur en dezelfde blunders: alle ingrediënten die Bridget Jones zo geweldig maken, zaten verwerkt in het boek. Ook heel fijn: het draait heerlijk puur en alleen om Bridget. Je wordt niet afgeleid door tweede of derde verhaallijnen, en je kunt je helemaal focussen op de avonturen die Bridget na al die jaren blijft beleven. Want er is een ding wat je niet kunt zeggen over Bridget; dat ze saai is. Ze blijft zich als vanouds in de meest bizarre, gênante en compromitterende situaties begeven, hierbij alle waarschuwingssignalen die haar toeschreeuwen keihard negerend, tot het te laat is.

In de negen jaar afwezigheid van Bridget Jones zijn de andere personages – Tom, Jude, Daniel, Marga, Una en haar moeder, om maar een paar te noemen- ook verder gegaan. Helen Fielding verwerkt hun levens als een klein, oranje draadje door de grote rode draad in het dagboek dat Bridget bijhoudt. Zo speelt Daniel Cleaver nog steeds een grote rol in het leven van Bridget, maar niet hoe je verwacht. Maar naast de oude, vertrouwde personages voert Fielding ook een schare nieuwe, vermakelijke personages op: wat te denken van de neurotische schoolmoeders, de strenge Bond-lookalike gymleraar Mr. Wallaker en de losgeslagen buurvrouw Rebecca? Stuk voor stuk geweldige aanvullingen op het karakter van Bridget, maar er zit gelukkig niemand tussen die zo de spotlight weet te stelen als Bridget zelf.

Wat zo fijn is aan Bridget Jones, haar dagboeken en ook dit nieuwe boek is dat het zo herkenbaar, levensecht is. Het is zo makkelijk om je te verplaatsen in Bridget! Mad about the boy heeft me op alle vlakken verrast, en toch ook weer niet. Verrast omdat ik een enigszins emotioneel verhaal had verwacht over het verlies van Mark Darcy (wat uiteindelijk meeviel. Helen Fielding heeft het verlies en de weg terug naar een ‘normaal’ leven prachtig verwerkt in het verhaal) en toch ook weer niet omdat het een feest der herkenning is. Mad about the boy heeft me laten grinniken, hardop lachen, meevoelen en vermaakt.

Bridget Jones is terug, en hoe! Mad about the boy is een heerlijk, vermakelijk, herkenbaar en vooral briljant geschreven boek over de terugkeer van een van de grootste heldinnen uit de hedendaagse literatuur. Ik was fan, en ik blijf fan. Wat een enorme aanrader is dit! Ga heen en lees :)

Mad about the boy – Helen Fielding €19,95

14 gedachten over “Recensie: Mad about the boy

1. Ik stond een beetje sceptisch tegenover het verlies van mr. Darcy, maar het geeft wel een meer realistisch beeld waarschijnlijk en ook uit deze omstandigheden zijn – lees ik bij jou – hilarische situaties uit te halen. Waarschijnlijk ook herkenbaar voor single moms! ;)

1. Klopt. Ik zie ook inderdaad niet in hoe het anders had gemoeten. Ja, het is drastisch maar het moest. Het zou niet geloofwaardig zijn als Mark haar had bedrogen en het huwelijk daarop gestrand zou zijn, en het werkt ook niet als Bridget helemaal gelukkig is, want waar schrijf je dan nog over? Ik ben erg blij met het eindresultaat. Ik heb gelachen en ik heb meegeleefd: meer vraag ik niet van een Bridget Jones-boek :)