Recensie: Gekooid

Tania Carver – Gekooid: Uitgeverij De Fontein

Vergeet Scandinavische thrillerschrijvers: De Britten komen eraan! Iedereen is altijd zo lyrisch over Scandinavische thrillerschrijvers, maar de Britten kunnen er ook wat van. Wat te denken van Nicci French, Mo Hayder en Fergus McNeill? Aan dit rijtje kan nu ook schrijversduo Tania Carver worden toegevoegd.

Tania Carver is pseudoniem voor Martyn en Lisa Waites. Samen schreven ze al eerder Insluiper, en in het Engels zijn The Surrogate en Choked reeds verschenen. Met Gekooid keren ze terug naar hun personage Phill Brennan. Phill is zelf getraumatiseerd door gebeurtenissen in zijn vroege jeugd, heeft in pleeggezinnen gezeten en heeft zichzelf omhoog gewerkt tot inspecteur. Hij heeft zijn ideale partner gevonden in Marina, zelf ook getraumatiseerd.

In Gekooid moeten Phill en Marina onderzoek doen naar de vondst van een wel heel gruwelijke crimescene: in een verlaten, oud huis wordt een kooi gevonden, compleet gemaakt van botten. Het is een gevangenis, en de kleine Finn, totaal verwilderd en ondervoed, wordt hierin aangetroffen. De kelder waarin deze kooi van mensenbotten wordt gevonden is ingericht als ritueel slachthuis. Al snel wordt duidelijk dat Finn niet het eerste slachtoffer was, en dat hij gevangen werd gehouden door een man genaamd de ‘Tuinier’. Maar hij werkt niet alleen. Er blijkt een heel netwerk achter te zitten, die zichzelf de bijnaam De Ouderlingen hebben gegeven.

Phill probeert zo goed als het kan zijn onderzoek te verrichten, maar komt er al snel achter dat dit moeizamer gaat dan gedacht. Hij krijgt last van paniekaanvallen en flashbacks, waarin hij zelf in de kooi zit. Wat heeft deze zaak te maken met zijn verleden? En kunnen De Ouderlingen gestopt worden?

gekooid tania carver

Gekooid is een thriller zoals ik ze graag heb: spannend, griezelig, meeslepend en intrigerend. Het onderwerp is zowel gruwelijk als interessant: een soort sekte met connecties op alle niveaus houdt kinderen vast in een kooi van mensenbotten om ze ‘offeren’. Dit gaat al jaren zo, en de groep verantwoordelijk hiervoor stoppen is een zware taak. Phill wordt gesteund door zijn team, met onder andere Mickey en Anni, die goed onderzoek doen en tot verrassende inzichten komen.

Het verhaal wordt verteld vanuit meerdere perspectieven. Hierdoor kan het lijken alsof het verhaal soms van de hak op de tak springt, maar algauw ben je hier als lezer aan gewend en blijkt het juist een middel om de spanning op te bouwen. En die spanning is er. Tania Carver schrijft niet alleen gedetailleerd over de gruwelijke misdaden die gepleegd worden, maar ook over de setting van een gebouw, de houding van personages, de uitstraling van panden. Hierdoor heb ik meerdere malen een rilling de kop in moeten drukken. Het gevoel dat je krijgt wanneer een verlaten gebouw zo angstaanjagend wordt beschreven, is hetzelfde als wanneer je een thriller kijkt waarbij elk moment de hoofdpersoon wordt verrast door de moordenaar.

Gekooid is op het puntje van je stoel-materiaal van de bovenste plank. De personages zijn prettig, sympathiek en geloofwaardig en de crime is absoluut angstaanjagend, beklemmend eng. Het boek bevat meer dan genoeg spanningsopbouw om het bijna 400 pagina’s tellende boek in een ruk uit te willen lezen.

Gekooid – Tania Carver €18,95

Dit boek kreeg ik van Uitgeverij De Fontein. Bedankt!

4 gedachten over “Recensie: Gekooid