Recensie: Slaap

Lars Kepler – Slaap

Een seriemoordenaar achter slot en grendel: Hoeveel dreiging kan daar nog van uit gaan? Schrijversduo Lars Kepler laat in Slaap zien dat een opgesloten seriemoordenaar allerminst een getemde seriemoordenaar is. Met dit vierde deel over rechercheur Joona Linna hebben Lars Kepler een thriller van groots formaat geschreven.

Jurek Walter is een van de meest onmenselijke moordenaars in de Zwwedse geschiedenis. Hij vermoordde velen, en liet nog meer mensen verdwijnen. Ook Joona Linna is slachtoffer van Jurek; hij heeft dankzij de dreiging van Jurek zijn vrouw en dochter verloren. Jurek zit al dertien jaar eenzaam opgesloten in een psychiatrische inrichting wanneer een van zijn slachtoffers levend opduikt. Michael, een klein jongetje toen hij samen met zijn zusje verdween, is verward, getraumatiseerd maar wel levend. Het enige dat hij kan vertellen is dat hij in een capsule zat opgesloten door ‘de Zandman’ en dat zijn zusje nog leeft.

Joona Linna stort zich op de zaak, voornemens om voor eens en voor altijd met zijn kwelgeest af te rekenen. Maar hoe komen ze erachter waar het zusje van Michael wordt vastgehouden als hij zich niets herinnert? En wie is Jurek nu werkelijk? Joona en zijn team besluiten een undercover agent de inrichting in te sturen om contact te krijgen met Jurek. Maar dat is niet zonder gevaar. En Jurek is een man die niet onderschat mag worden..

slaap---lars-kepler[0]

Hoewel dit het eerste boek is dat ik van Kepler lees, is het alweer het vierde deel in de Joona Linna-reeks. Ik heb er een handje van om halverwege reeksen te beginnen, denk: Simone van der Vlugt en Jo Nesbo. En toch heeft me dit totaal niet gestoord. Joona Linna wordt duidelijk neergezet en er wordt op cruciale momenten teruggeblikt zodat je als lezer nooit achterloopt. Ik kan me voorstellen dat al die herhaling voor volgers van de reeks vervelend kan zijn, maar daar had ik gelukkig totaal geen last van! Ik kon door mijn gebrek aan achtergrond heerlijk weglezen bij de herinneringen en de uitleg over het verleden van bijvoorbeeld Linna of Jurek.

Hoewel, heerlijk weglezen… Slaap is een angstaanjagend goede thriller, die me letterlijk kippenvel heeft bezorgd. Het boek is opgebouwd uit kleine, hapklare hoofdstukken, waardoor je goed overzicht houdt op het verhaal. Hierdoor kun je je goed concentreren op kleine details en subtiele omschrijvingen. De gevoelens van de personages -voornamelijk onrust, verwarring en angst- worden jouw gevoelens. Ik heb mezelf er meerdere malen op betrapt dat ik op mijn nagels zat te bijten van spanning – iets wat ik zelden doe. Het boek is net als een griezelige film: Je weet dat er iets verschrikkelijk naars gaat gebeuren wat je helemaal niet wilt weten, maar je kunt niet wegkijken; je moet het wel weten om het achter je te kunnen laten.

Dat is de sfeer die in het boek wordt opgebouwd: griezelig realistische beschrijvingen van situaties, plekken en mensen. Jurek Walter is een doodenge man, die onder je huid kruipt. Slaap is wat dat betreft qua einde ook niet het meest geruststellende, Hollywoodachtige-alles-komt-goed einde. Slaap heeft me op alle fronten verrast. Het is vlot, nauwkeurig, angstaanjagend en treffend geschreven. De sfeer die wordt beschreven is griezelig echt aandoend. Het helpt ook niet dat een groot deel van het boek zich in een naargeestig overkomende psychiatrische instelling afspeelt. Zulk soort plaatsen spreken bij mij al snel tot de verbeelding. En niet op een geruststellende manier.

Lars Kepler is niet 1 schrijver, maar bestaat uit schrijversduo Alexandra Coelho en Alexander Ahndoril. Ze worden beschouwd als de Zweedse tegenhanger van Nicci French, maar deze vergelijking vind ik niet voldoende recht doen aan hun kwaliteiten. Nicci French schrijven boeken die mij totaal niet aanspreken. De boeken van Lars Kepler (ik heb inmiddels ook Getuige gelezen) voorzien mij van alles wat ik bij het lezen van een thriller nodig heb: angst, onrust, gejaagdheid en voldoening. Slaap is een fantastische thriller die je zenuwen flink op de proef stelt. Wat een spanning! Ik hoop dat het volgende deel snel verschijnt.

Slaap – Lars Kepler €19,90

4 gedachten over “Recensie: Slaap