Recensie: Fiona

Harry Bingham – Fiona

Fiona is geen alledaagse rechercheur. Ze heeft haar eigen strubbelingen, is naief en werkt zichzelf constant in de problemen. Kortom: eindelijk eens een echt interessante vrouwelijke rechercheur. In het gelijknamige Fiona schrijft Harry Bingham voor het eerst over deze opmerkelijke vrouw.

In de thriller Fiona maak je kennis met de 26-jarige Fiona Griffiths. Ze is beginnend rechercheur in het Britse Wales. In haar jeugd heeft ze een zenuwinzinking gehad, waardoor er twee jaar uit haar leven ‘missen’. Dit verzwijgt ze zo goed als het kan op haar werk. Haar ouders zijn een van de weinigen die de waarheid kennen. Haar vader is een extravagant figuur: hij bezit meerdere paaldansclubs, en is daarmee niet de meest ideale vader voor een rechercheur. Op haar werk gaat het soms goed, soms minder. Fiona heeft een collega die haar onzedelijk betaste het ziekenhuis in geschopt en geslagen, en lijkt door haar impulsieve acties een ongeleid projectiel.

Maar toch heeft haar baas vertrouwen in haar. Fiona is namelijk een slimme vrouw, die -als ze haar best doet- goed samenwerkt met haar collega’s. Wanneer er een jonge vrouw en haar dochter vermoord worden aangetroffen, wordt Fiona op de zaak gezet, puur omdat ze een vrouw is. De jonge vrouw was namelijk prostituee, en haar collega’s praten nu eenmaal makkelijker met vrouwen dan met mannen. Op de plaats delict wordt een bankpas gevonden van een overleden zakenman. Fiona vertrouwt zijn dood niet en gaat op onderzoek uit. Hiermee brengt ze echter niet alleen haar baan in gevaar, maar ook haar leven.

fiona

Fiona is het begin van een thrillerreeks over Fiona Griffiths. Harry Bingham schreef eerder non-fictie en romans, maar heeft zich nu toegelegd op het maken van meerdere boeken over Fiona. Met Fionaย heeft hij een prima thrillerdebuut geschreven. De zaak waar Fiona aan werkt is complex, zit vol verrassingen en houdt de lezer flink bezig. Daarnaast is Fiona een intrigerend personage. Omdat het verhaal door haar ogen vertelt wordt, leer je haar als lezer goed kennen. Dat er iets ‘mis’ is met haar, blijkt algauw. Wat dat ‘iets’ is, wordt echter pas op het eind onthuld.

De omslag onthuld al dat het geen gewone thriller is. De kaft leest als een contactadvertentie. Fiona wordt erop voorgesteld, inclusief met indringende foto. Ik vond het erg leuk om te zien dat ‘ze’ een eigen Facebook- en Twitteraccount heeft. Lekker modern, maar ook een hele goede manier om het personage levend te houden. Dat dit belangrijk is, leer je tegen het einde van het boek. Het heeft namelijk alles te maken met wat er in het verleden van Fiona is gebeurd.

Buiten de verrassende achtergrond van Fiona om is Fiona een leuke, interessante en goed opgebouwde thriller. De moorden die Fiona moet onderzoeken en de uitkomst die dit uiteindelijk heeft zijn zowel spannend als intrigerend en er wordt in het boek een goed beeld geschetst van de maatschappij in Wales, in al haar facetten. Ikzelf ken Wales enkel van het superplatte programma The Valleys van MTV en ik was blij een andere kant van Wales te leren kennen via dit boek. Dat het alsnog geen paradijselijk oord blijkt te zijn is logisch, het is immers een thriller, geen epische roman.

Ik ben heel benieuwd hoe het verhaal van Fiona verdergaat. Het verrassingselement over haar ziekte en achtergrond is na het lezen van Fiona weg, dus ik ben heel benieuwd op welke voet Harry Bingham verdergaat. Mijn interesse is hoe dan ook gewekt. Was het vast maar februari 2014, dan verschijnt deel 2. Ik ben benieuwd..!

Fiona – Harry Bingham โ‚ฌ18,95

4 gedachten over “Recensie: Fiona