Recensie: Wat Odette niet vertelde (maar James allang wist)

Edward Kelsey Moore – Wat Odette niet vertelde (maar James allang wist)

Drie vrouwen, bijnaam The Supremes, zijn al veertig jaar elkaars beste vriendinnen. Ze delen lief en leed, en hebben elk hun eigen geheimen. Ze komen elke zondag bij elkaar in de diner, Earls All-you-can-eat. Wat een zoetsappig verhaal had kunnen zijn, pakt juist verrassend goed uit. Dit boek kreeg ik als recensietitel opgestuurd door uitgeverij De Kern, bedankt!

De eerste Supreme met wie je kennismaakt, tevens de ik-persoon, is Odette. Ze is al jaren getrouwd met James en heeft een speciale gave: Ze kan met geesten praten. Zo wordt ze bezocht door haar moeder, Eleanor Roosevelt (die wel van een slok houdt) maar ook door pas overledenen, zoals Earl van de diner.

Dan is er Clarice. Zij is getrouwd met Richmond, maar is alles behalve gelukkig. Ze had begenadigd pianospeelster kunnen zijn, ware het niet dat ze voor de liefde koos. Richmond heeft echter niet onvoorwaardelijk voor Clarice gekozen: hij liegt en bedriegt de boel bij elkaar. Clarice heeft zich er ogenschijnlijk bij neergelegd, maar kookt binnen van woede.

The Supremes worden compleet gemaakt met Barbara Jean, de mooiste van allemaal. Zij krijgt ondanks haar schoonheid de zwaarste tegenslagen te verduren die het leven haar kan bieden. Haar jeugdliefde Ray ‘Chick’ Carlson is blank, zij zwart, en in het Amerika van de jaren ’60 was hun relatie gedoemd te mislukken. Ze huwde daarom met Lester, maar heeft altijd een zwak gehouden voor Chick. Haar zoontje Adam overlijdt op achtjarige leeftijd waardoor ze alcoholiste wordt.

Voorplat hires Moore Wat Odette niet vertelde... 09-07-2013

Wat Odette niet vertelde (maar James allang wist) is een verrassend goede roman. De personages zijn niet alleen interessant en hartverwarmend maar ook goed uitgediept. Door elk hoofdstuk vanuit het perspectief van een van de dames van The Supremes te laten vertellen en gedurende het verhaal voldoende flashbacks toe te voegen, krijg je een goed beeld van de karakters van de dames. Keuzes worden uitgelegd, verleden en heden worden uitgelicht en vormen de stukjes die de puzzel nodig heeft. Tijdens het lezen zit je namelijk met genoeg vragen over de vriendschap en de liefdes die zowel Odette, Clarice als Barbara Jean binden.

Naast een verhaal over vriendschap en liefde tussen drie oude vriendinnen, in de tegenwoordige tijd van het verhaal zijn ze 55+, is het ook een schets van het harde leven in het Amerika van de jaren ’60. Alledrie de dames zijn zwart, en de nadelen die dit in die tijd had in Amerika, komen goed naar voren. Vooral in het verhaal van Barbara Jean. Haar liefde voor een blanke jongen zorgt voor veel problemen. Zo heeft hij een redneck broer die hem in elkaar slaat wanneer hij hoort dat hij voor een zwarte man in Earl’s All-you-can-eat diner werkt. Maar ook de zwarte gemeenschap kijkt neer op de relatie. Hierdoor wordt Barbara Jean gedwongen tot het maken van hartverscheurende keuzes.

Maar het mooiste personage is Odette. De onverschrokken, loyale, moedige Odette. Omdat ze in een kastanjeboom is geboren is ze nergens bang voor, luidt de legende. En zij leeft haar leven allesbehalve in angst. Zij is de moeder van het drietal, degene die haar vriendinnen steeds weer steun en raad weet te geven wanneer zij het nodig hebben. Als ze op het punt komt dat ze zelf ook hulp nodig heeft, gaat dit dan ook niet van een leien dakje. Maar als dit boek de lezer iets leert, is het wel dat vriendschap alles overwint.

The Supremes zijn vriendinnen die zelf ook wilt hebben. Je hoopt dat je eigen, huidige vriendschappen over veertig jaar ook zullen zijn. Wat Odette niet vertelde (maar James allang wist) is een hartverwarmend, ontroerend en vooral heerlijk boek dat leest als een trein. Als het uit is, zou je wensen dat je alles weer kunt uitwissen en opnieuw kunt beginnen. Ik heb de personages in mijn hart gesloten. Dit is een van de meest vertederende romans die ik gelezen heb!

Wat Odette niet vertelde (maar James allang wist) – Edward Kelsey Moore โ‚ฌ18,95 Dit boek verschijnt begin oktober.ย

4 gedachten over “Recensie: Wat Odette niet vertelde (maar James allang wist)