Recensie: De bibliothecaresse van Auschwitz

Antonio Iturbe – De bibliothecaresse van Auschwitz

Vernietigingskamp Auschwitz. De naam alleen al is genoeg om de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog naar boven te halen. De bibliothecaresse van Auschwitz vertelt over deze vreselijke plek, waar mensen toch een lichtpuntje in de duisternis vonden.

De titel zegt het al: Auschwitz had een bibliothecaresse. Een geheime bibliothecaresse, want de nazi’s verboden alles wat als lichtpuntje gezien kon worden: boeken, onderwijs, ontspanning. Toch was daar tussen alle barakken een familiekamp. Onder leiding van Fredy Hirsch hadden de jongsten van het kamp hier een plek om kind te zijn. Wat de nazi’s echter niet wisten is dat dit kamp ook gebruikt werd om de kinderen te onderwijzen en voor te lezen. Boeken waren streng verboden – het bezit ervan werd onmiddellijk bestraft met de dood-  maar toch waren er acht in omloop. Die waren in beheer bij een vijftienjarig meisje, Dita.

Dita is een dapper meisje, die met gevaar voor eigen leven de boeken bezorgt, verzorgt en bewaard. Dan zijn er nog een aantal ‘levende boeken’: mensen die een boek uit hun hoofd weten en hierover kunnen vertellen aan de kinderen. Maar de ellende van alledag sijpelt ook in het familiekamp door, en treft zowel Dita, Fredy als de kinderen. Er zitten grenzen aan wat boeken kunnen betekenen..

de bibliothecaresse

De bibliothecaresse van Auschwitz heeft me bij de strot gegrepen en heeft niet meer losgelaten. Zelfs nu niet. Wat een indrukwekkend verhaal. Wat een moed, wat een doorzettingsvermogen, wat een kracht.  Dita, Fredy, het familiekamp, de kinderen: ze hebben allemaal bestaan. En dat maakt het boek des te heftiger. Je leest zoveel over de oorlog, de verschrikkingen die de Joden te verduren kregen in de kampen, maar door het lezen van dit boek valt het allemaal extra rauw op je dak. Komt het extra hard binnen. Omdat het echte mensen zijn aan wie je je hecht.

Iturbe is er goed in geslaagd de emoties, de wanhoop en de kracht van de mensen te beschrijven. Vanaf pagina 1 sluit je Dita en de anderen in je hart. Het beroep van bibliothecaresse is gevaarlijk. Dita wordt soms bijna betrapt, en krijgt zelfs kamparts Josef Mengele achter zich aan. Mengele is slechts een van de bekende oorlogsfiguren die hun opwachting maken. Ook Anne Frank en haar zus Margot passeren de revue. Allen krijgen hun welverdiende aandacht, maar het verhaal draait natuurlijk over Dita. Ik ben als een trein door dit boek gegaan: Binnen een dag had ik het uit.

Niet omdat het een simpel verhaal was, wat snel uit was, integendeel: Het is een prachtig verteld, rauw, indrukwekkend verhaal. Ik ben het verhaal doorgevlogen omdat het zo interessant was. Ik wilde alsmaar weten: hoe gaat het verder? Iturbe brengt verschillende lagen spanning aan in zijn verhaal, waardoor je letterlijk op het puntje van je stoel zit. Ik ging compleet op in het verhaal. Dita en de kinderen zullen nog lang naspoken in mijn hoofd, en zo hoort het bij een geweldig verhaal. Dit is echt een aanrader!

De bibliothecaresse van Auschwitz – Antonio Iturbe €15,-

10 gedachten over “Recensie: De bibliothecaresse van Auschwitz

1. Hij stond al op mijn lijst maar anders had ik hem nu alsnog toegevoegd! Ben zelf de Poppenspeler van Warschau aan het lezen en ook dat boek raakt je vanaf de eerste bladzijde!