Recensie: Close-up

Esther Verhoef – Close-up

Wie mijn blog bekijkt, ziet dat ik de laatste week veel thrillers heb gelezen: Fergus McNeill, Saskia Noort en Simone van der Vlugt passeerden de revue al. Omdat ik mezelf heb voorgenomen meer Nederlandse schrijvers te lezen (in januari begin ik daar echt fanatiek mee) kon Esther Verhoef niet op mijn thriller to read-lijstje ontbreken. Jaren geleden heb ik Rendez-vous eens gelezen, nu was het tijd om Close-up -die ik ook eens in een ver, grijs verleden heb gelezen- van stal te halen.

Close-up vertelt het verhaal van Margot Heijne. Zij is na een jarenlange relatie bij haar ex John weggegaan. Voorzichtig probeert ze haar leventje weer op orde te krijgen. Met haar collega heeft ze in een dronken bui een stedentrip naar Londen geboekt. Haar collega laat het op het laatste moment afweten, maar Margot besluit toch te gaan. In het vliegtuig ontmoet ze Leon Wagner, een mysterieuze maar interessante man. Met hem beleefd ze een fijn weekend, en ook na terugkomst in Nederland houden ze contact. Algauw is Margot helemaal onder de indruk van Leon, die kunstfotograaf is.

Ze ontmoet zijn vrienden, krijgt nieuwe kansen voor haar carriere. Maar hoe zit het met Leons ex, Edith? Zij heeft zelfmoord gepleegd en haar dood werpt nog altijd een schaduw over Leon. Naarmate het verhaal vordert, worden er steeds meer hoofdstukken toegevoegd vanuit het oogpunt van een moordenaar. De dood van Edith was geen zelfmoord, maar moord. En nu lijken de pijlen van de moordenaar gericht op Margot. Wie is deze moordenaar?

close-up verhoef

Esther Verhoef won meerdere prijzen en nominaties met dit boek: Beste vrouwenthriller aller tijden, Winnaar Zilveren Vingerafdruk, Nominatie Gouden Strop en Nominatie NS Publieksprijs. En dat is terecht. Met 340 bladzijdes is het een dikkere thriller dan bijvoorbeeld die van Simone van der Vlugt of Saskia Noort, maar dit merk je tijdens het lezen niet. Het tempo zit er goed in, de spanning is elk moment aanwezig en de ontwikkelingen zijn van hoog niveau. Daarnaast zijn de dialogen interessant, uitgebreid en verhelderend. Esther Verhoef weet op uitstekende wijze personages neer te zetten die je als lezer in je hart sluit. Margot met al haar onzekerheden, twijfels, goed en slechte eigenschappen wordt goed uitgediept, waardoor het een geloofwaardig personage wordt. Ditzelfde geldt voor Leon, haar ex John en haar ouders.

Onder het lezen vraag je je constant af: Wie is toch die moordenaar? Het ligt voor de hand te denken dat het Leon is, maar hier zorgt Verhoef voor een grote verrassing. Het wereldje dat ze schetst van de kunstenaars scène biedt een schare aan aparte, bedenkelijke types die elk wel eens de moordenaar kunnen zijn. De onthulling van de werkelijke moordenaar komt daarom ook als een verrassing. Esther Verhoef is een begenadigd schrijfster, die haar personages tot de kern uitdiept en goed uit de verf doet komen. Close-up is niet alleen een thriller, maar ook een literair meesterwerk. Irritaties, onzekerheden, discussies over kunst; het toont een wonderlijk inzicht in de psyche van de personages. Hiermee houdt Verhoef niet alleen de spanning erin, maar zorgt ze ook voor betrokkenheid van de lezer, waardoor de gebeurtenissen in het boek alleen maar harder aankomen.

Ik heb enorm genoten van Close-up. Het is een fantastische thriller, met veel diepgang. De spanning is goed gedoseerd en als lezer wil je niets liever dan het mysterie onthullen terwijl je duimt voor Margot en Leon. Verhoef heeft een geweldig boek geschreven, die de titel Beste vrouwenthriller aller tijden zeker verdient.

Close-up – Esther Verhoef €12,50

2 gedachten over “Recensie: Close-up