Recensie: Morgen ben ik weer thuis

Simone van der Vlugt – Morgen ben ik weer thuis

Ik heb enige tijd geleden de boeken van Simone van der Vlugt weer in mijn hart gesloten. Met Op klaarlichte dag was het startsein gegeven. Tijd voor thriller twee van Van der Vlugt.

Met Morgen ben ik thuis gaat Simone van der Vlugt verder met de verhaallijn over rechercheur Lois. DIt keer verdiept ze zich in een vermissingszaak. De 11-jarige Britt komt niet thuis na haar balletles. Haar mobieltje staat uit, en in de buurt van de balletschool is een onbekende man gesignaleerd. Lois en haar team duiken direct in de zaak, die erg gecompliceerd blijkt te zijn. Britt woont alleen met haar moeder, haar vader zit een gevangenisstraf uit aan de andere kant van Nederland. Gedurende het onderzoek blijkt dat Britt is meegenomen naar het buitenland. Hierdoor wordt het wel erg moeilijk voor Lois en haar team om de zaak op te lossen, aangezien ze in het buitenland geen gezag hebben.

morgen ben ik weer thuis

Morgen ben ik weer thuis is een heerlijke thriller. Het tempo zit er goed in, de hoofdstukken zijn klein en door korte, actieve zinnen leest het boek als een trein. Het verhaal wordt zowel uit het perspectief van Lois, als dat van Britt vertelt. Hierdoor krijg je als lezer net dat beetje extra inzicht die de sterke onderbuikgevoelens van onraad doen versterken. Vooral de hoofdstukken met Britt’s perspectief zijn interessant. Zij komt er als eerste achter hoe de vork in de steel zit, zij maakt de stress, de angst en de ongemakken mee. En als lezer kijk je -hoe voyeuristisch- over haar schouder mee. Aan de andere kant is er het onderzoek van Lois en haar team. Zij komen achter zaken waar Britt weer geen idee van heeft. Op die manier vallen alle puzzelstukjes uiteindelijk op hun plek.

Het was me – tot ik dit op internet tegenkwam- trouwens helemaal niet duidelijk dat dit een tweede boek over Lois is. Zij verscheen voor het eerst ten tonele in Aan niemand vertellen. Het is echter geen gemis. Sterker nog: als ik op internet niet had gelezen over dit eerdere deel over Lois, had ik het niet geweten. Morgen ben ik weer thuis is dus prima te lezen zonder de voorkennis van Aan niemand vertellen.

De spanning in Morgen ben ik weer thuis is niet om te snijden, maar ligt wel constant op de loer. De dingen die Britt overkomen zijn bij vlagen ijzingwekkend, beklemmend maar altijd spannend. Wat gaat er nu weer gebeuren? Wie zit er achter haar ontvoering? Wanneer dit onthuld wordt, hou je je als lezer enkel nog bezig met het waarom. De motieven en de ontknoping laten lang op zich wachten, maar Van der Vlugt heeft hiermee wel een heel boeiend boek geschreven. Je blijft maar lezen. Ze houdt de lezer met haar schrijfstijl en plotwendingen geboeid tot de laatste bladzijde.

De thrillers van Simone van der Vlugt zijn gewoon ontzettend fijn om te lezen. En daar is Morgen ben ik weer thuis weer een perfect voorbeeld van. Van der Vlugt is niet bang om actuele onderwerpen -kinderontvoeringen- te gebruiken in haar boeken, en weet steeds weer over interessante zaken te schrijven. Haar vlotte schrijfstijl daarbij opgeteld zorgt voor een grote succesformule. Ik krijg er in ieder geval niet genoeg van.

Morgen ben ik weer thuis – Simone van der Vlugt โ‚ฌ19,95

2 gedachten over “Recensie: Morgen ben ik weer thuis