Recensie: Sofia draagt altijd zwart

Paolo Cognetti – Sofia draagt altijd zwart

‘De beste Italiaanse roman van 2012’, prijkt er trots op de cover van Sofia draagt altijd zwart van Paolo Cognetti. En dat vond niet slechts een partij, maar wel vijf verschillende Italiaanse kranten. Dat beloofde dus veel goeds.

Het boek gaat over Sofia, die dus altijd zwart draagt. Sofia is een opstandig, stoer, gevoelig en schuchter. In verschillende hoofdstukken worden verschillende levensfases van Sofia vertelt. Ofwel door haar eigen ogen, ofwel door de ogen van familieleden. Zo leer je dat Sofia als klein meisje stiekem verliefd was op een van haar vriendjes en dolgraag piraat wilde worden. Later leer je dat Sofia op haar zestiende een zelfmoordpoging doet door slaappillen te slikken. Weer verderop is ze van Milaan naar Rome verhuisd, om zich bij een theatergezelschap aan te sluiten. Ze woont samen met nog twee andere actrices, en heeft een relatie met een leraar van de toneelschool die ze bezoekt.

Thuis botert het niet tussen haar en haar moeder, die zich vaak terugtrekt vanwege heftige depressies, waarbij ze dagenlang haar kamer niet verlaat.  De enige momenten waarop het thuis klikt met haar moeder, is wanneer ze bij Sofia gaat zitten als zij een bad neemt. Dan bespreken ze de dag en zijn ze weer voor eventjes vriendinnen. Haar vader zoekt zijn heil bij een collega, met wie hij jarenlang een affaire heeft. Met haar vader onderhoudt Sofia een goede band, al worden ze nooit erg hecht. Sofia emigreert naar New York na het overlijden van haar vader, om het daar te maken als actrice. Daar ontmoet ze de laatste verteller van het verhaal, Pietro.

sofia draagt zwart

Sofia draagt altijd zwart is een verrassing. Ik had niet verwacht dat een coming of age verhaal over een opmerkelijk, apart Italiaans meisje me zo zou raken. Cognetti, wiens tweede roman dit is, beschrijft op ingetogen, kleine wijze het levensverhaal van Sofia. Sofia raakt ieder die ze ontmoet, maar neemt ook net zo makkelijk weer afscheid van haar vrienden, familie en kennissen. Het maakt Sofia ongrijpbaar, verwarrend en bovenal mysterieus. Wat haar motieven zijn en wat haar volgende stap wordt, blijft elke keer een verrassing. Slechts mondjesmaat wordt er onthuld wat haar tot de zelfmoordpoging heeft gedreven, waarom ze uit Milaan is vertrokken, waarom ze naar New York is geëmigreerd, en wat haar achtergrond is.

Dat kom je als lezer te weten via de hoofdstukken die vertelt worden vanuit het oogpunt van anderen. Haar vader bijvoorbeeld, vertelt over zijn afwezigheid thuis, en de strijd die hij dagelijks voert met zijn vrouw. Als lezer snap je hierdoor wat voor uitwerking dit moet hebben gehad op Sofia. Haar tante beschrijft de periode waarin Sofia bij haar inwoonde. Ondanks hun woorden zijn de twee erg op elkaar gesteld en heeft Sofia veel van haar tante geleerd en meegekregen. De opbouw van deze hoofdstukken is echter verwarrend. Er zit een grote tijdsprong tussen deze hoofdstukken, al is dit niet direct duidelijk wanneer je aan een nieuw hoofdstuk begint. Van een klein meisje van acht is ze ineens zestien en zit ze in een inrichting.

Cognetti maakt dit echter ruimschoots goed door zijn fantastische manier van schrijven. Hij beschrijft op haast poëtische wijze de omgeving, de gevoelens en confrontaties tussen de hoofdpersonen. De tederheid waarmee hij het verhaal opschrijft doet denken aan Hoger dan de zee van Francesca Melandri. Sofia draagt altijd zwart is een prachtige, ingetogen maar toch grootse roman over de weg naar volwassenheid van de Milanese Sofia. Wanneer de laatste verteller, Pietro, afscheid neemt van Sofia, weet hij niet wat Sofia verder nog gaat doen. Als lezer tast je daarover dus ook in het duister. Maar het past bij het boek. Het past bij Sofia. Het open einde is eigenlijk het best denkbare einde.

Sofia draagt altijd zwart – Paolo Cognetti €17,50

4 gedachten over “Recensie: Sofia draagt altijd zwart