Recensie: Koorts

Saskia Noort – Koorts

De thrillerkoningin van Nederland, Saskia Noort. Jaren geleden heb ik De eetclub en Terug naar de kust van haar gelezen. Met veel plezier. Maar daarna heb ik haar boeken niet meer opgepakt. Stom, want ze is echt ijzingwekkend goed. Toen ik gistermiddag dus tegen Koorts aanliep, aarzelde ik geen moment. Tijd om weer eens een ouderwets goede thriller van Saskia Noort te lezen.

Dorien is dertig-plus, woont samen met haar vriend Joost en is eigenlijk helemaal niet blij met haar leven. Haar vriendin en collega Ellen lijkt het veel beter voor elkaar te hebben: ze is vrij, gek, maf, avontuurlijk en altijd vrolijk. Dorien is haar leventje zat en besluit het roer drastisch om te gooien. Ze verbreekt haar relatie met Joost en vertrekt met Ellen op vakantie naar Ibiza. Twee weken lang zullen ze feestjes aflopen, zonnen op het strand, luieren aan het zwembad, mannen versieren en vooral uitrusten. Ze hebben een huisje gehuurd maar gaan na aankomst op het vliegveld direct naar het strand. Via de connecties van Ellen krijgen ze drugs van de lokale dealer Lana, en van het een komt het ander. Voor Dorien het doorheeft staat ze op het vip-deck van de Pacha, gaat ze mee naar een privΓ©-feestje en gaat ze knock out.

Wanneer ze de volgende ochtend wakker wordt, is ze in het huisje dat ze gehuurd heeft. Iemand heeft haar hier dus afgezet, maar wie? Ze wil het dolgraag aan Ellen vragen, maar die is nergens te bekennen. Hoewel Dorien eerst nog denkt dat ze elk moment kan komen opdagen, fluistert een stemmetje haar in dat het weleens goed mis kan zijn. Ellen heeft tijdens hun wilde feestavond haar telefoon en geld bij Dorien in haar tasje gedaan dus ze is ook niet te bereiken. In paniek gaat ze op zoek naar Ellen, maar waar te beginnen? Gelukkig krijgt ze hulp van Nick, een local healer, die haar vertelt dat hij voelt dat Ellen op een boot zit. Samen beginnen ze een zoektocht.

koorts-saskia-noort

Saskia Noort weet op voortreffelijke wijze de sfeer op party-eiland Ibiza weer te geven. Ze dompelt haar lezers onder in de bizarre feesten, de drugsgebruikende feestgangers, de ongeremdheid, de geilheid en de waanzin van exclusieve feestjes en non-stop feesten. Geen scenario is te gek, en met drugs op vindt iedereen elkaar lief, mooi en fantastisch. Het is makkelijk om in zo’n wereldje meegesleept te worden en je eigen grenzen te verleggen, en dat is precies waar Dorien tegenaan loopt. Ze voelt zich onprettig bij al dat gefeest, maar gaat er toch in mee. De spanning die zich in Doriens onderbuik opbouwt, komt genadeloos hard binnen bij de lezer. Je voelt het drama aankomen, maar in welke vorm zich dat zal openbaren, komt pas langzamerhand aan het licht.

Noort schakelt tussen Dorien, Ellen en een onbekende man. Het verhaal wordt voor het grootste deel gezien vanuit het oogpunt van Dorien, maar af en toe verspringt de focus naar Ellen, of naar de onbekende, duistere man. Dat maakt de opbouw van het verhaal spannend. Wie is die man? Wat heeft hij met Ellen en Dorien te maken, hoe zullen hun wegen elkaar kruisen? Hoe gevaarlijk is hij? Allemaal vragen die tijdens het lezen constant naar voren komen. Wat dat betreft houdt Noort er de spanning flink in. Β Je hebt als lezer al gauw in de gaten dat het goed mis is met Ellen, maar wat haar te wachten staat, houdt Noort in het midden.

Wat dat betreft is Noort een echte teaser. Slechts mondjesmaat vertelt ze welke richting het verhaal uitgaat, wat voor een geweldige spanningsboog zorgt. Met Koorts heeft ze me op het randje van mijn spreekwoordelijke stoel gehouden. Ik bleef tot op het eind geboeid. Wat een fantastisch, meeslepend, indringend verhaal. Noort weet heel goed de tijdsgeest en de psychische ongemakken van haar personages te beschrijven, zonder de spanning van het verhaal kwijt te raken. Met Koorts heeft ze nogmaals bewezen de thrillerkoningin van Nederland te zijn.

Koorts – Saskia Noort €10,-

Een gedachte over “Recensie: Koorts