Recensie: Bestseller babe

Holly McQueen – Bestseller babe

Stel je voor: Je wilt dolgraag een bestseller schrijven, maar mist de inspiratie. Wat doe je dan? Bestseller babe is een boek dat precies daarover gaat: de zoektocht naar inspiratie, en alle maffe dingen die in de tussentijd kunnen gebeuren.

Isabel Bookbinder heeft een nietszeggend baantje bij een krant en een saai vriendje, maar wel een prachtig notitieboekje waarin ze haar ideeen voor haar bestseller kan neerpennen. Dat het boekje gevuld wordt met toekomstdromen in plaats van verhaallijnen en karakterbeschrijvingen, is bijzaak. Want Isabel gaat het maken, daar is ze van overtuigd. Wanneer een collega onverwachts niet komt opdagen, mag Isabel op pad om een literair agent te interviewen over de romans van het nieuwe jaar. Ze ontmoet daarbij Katriona de Montfort, een wereldberoemde kinderboekenschrijfster.

Op haar werk blijkt Isabel een enorme fout te hebben gemaakt waardoor haar baas verwikkelt raakt in een seksschandaal, en ze moet op zoek naar een nieuwe baan. Katriona biedt haar een baan als persoonlijk assistente aan. Als persoonlijk assistente is het vooral Isabel’s taak om aan haar eigen roman te schrijven. Ze heeft Katriona vertelt over haar idee: een bonkbuster (een soort Vijftig tinten, maar dan vunziger. Een soort Bouquet-boekje) getitelt Amazone. Katriona is ervan overtuigd dat Isabel een fantastisch boek zal schrijven, en omdat ze zelf met een writers block zit, helpt ze Isabel op weg. Dan is er nog de sexy literair agent Joe Maddison, die Isabel wel ziet zitten. Maar zijn broer Will, een jurist, is ook niet verkeerd.

bestseller babe

Bestseller babe is een verbazingwekkende chicklit. Verbazingwekkend genant, bij vlagen. Verbazingwekkend stompzinnig, bij vlagen. En verbazingwekkend grappig, bij vlagen. “Ze wil zo graag schrijfster worden dat ze bijna vergeet haar pen op papier te zetten”, staat er op de voorkant. Dan kun je als lezer verwachten dat de hoofdpersoon niet erg van aanpakken weet, en dat blijkt ook. Isabel is een van de meest verwarde, chaotische, naïeve en vriendelijkste personages die ik in tijden ben tegengekomen. Holly McQueen heeft een grappig persoon gecreëerd, zoals enkel Britse schrijfsters die kunnen verzinnen.

Britse chicklits vallen op door hun humor, bizarre gebeurtenissen en leuke personages. Bestseller babe is hier een goed voorbeeld van. De humor en bizarre gebeurtenissen gaan echter wel heel ver in dit boek. Het totaal wordt een beetje ongeloofwaardig, vanwege de naïeve insteek van Isabel, die je soms doet knarsetanden van frustratie. Maar het heeft wel het gewenste effect: je wordt het verhaal ingezogen. Je leeft mee met Isabel, en vraagt je bij elke nieuwe bladzijde af welke problemen ze zich nu weer op de hals haalt.

Dat McQueen ervoor heeft gekozen het verhaal steeds te onderbreken met de fantasieën van Isabel, is jammer. Er komen continu fragmenten uit haar notitieboekje tussendoor. Ideeen over interviews met talkshows, brieven aan ministeries, het houdt niet over. Grappig om zo nu en dan te lezen, maar McQueen had de frequentie van deze fragmenten beter kunnen doseren. Bestseller babe is een verrassende, grappige roman vol rare gebeurtenissen maar het mist nog de finesse van bijvoorbeeld een Sophie Kinsella. Aangezien dit Holly Mcqueen’s debuutroman is, valt dit te vergeven. Bestseller babe is een grappig boek, dat je vooral niet al te serieus moet nemen.

Bestseller babe – Holly McQueen €5,-