Recensie: De wraak van Prada

Lauren Weisberger – De wraak van Prada

Eindelijk: na jaren vol spanning te hebben afgewacht is er nu een vervolg op de bestseller De duivel draagt Prada. Lauren Weisberger perste er de afgelopen jaren meerdere romans uit, maar over Andrea Β Sachs zweeg ze in alle talen. Tot nu.

Al die jaren wachten hebben de verwachtingen natuurlijk wel flink opgedreven. Ik was dan ook super enthousiast toen ik aan het boek begon. Het is inmiddels acht jaar nadat Andrea ontslag heeft genomen bij Runway, en sindsdien heeft ze -heel succesvol- haar eigen blad gelanceerd: The Plunge. Dit haute couture bruidstijdschrift runt ze samen met vroegere vijand maar nu BFF, Emily. Daarnaast is ze net getrouwd met Max, maar ze wordt nog steeds achtervolgd door nachtmerries over Miranda Priestly. Wanneer zij en Emily een telefoontje krijgen van de uitgeverij van Miranda, komen hun werelden ineens weer angstig dicht bij elkaar..

de-wraak-van-prada-lauren-weisberger-9789022566534-voorkant

Ik heb zo uitgekeken naar dit vervolg dat ik misschien niet anders kon dan teleurgesteld worden. De schrijfstijl van Weisberger is goed, maar niet geweldig. Ze gaat vlot door de gebeurtenissen heen, en schiet enkele gebeurtenissen soms voorbij, om er later op terug te komen en uit te leggen. Het huwelijk van Andrea bijvoorbeeld, wordt aan de hand van een achteraf-verslag vertelt. Ook de totstandkoming van de vriendschap met Emily en het verbreken van de relatie met Alex wordt beetje bij beetje uit de doeken gedaan. Logisch, natuurlijk, omdat het nu acht jaar later is, maar deze flashbacks worden juist erg uitgebreid beschreven. De energie die Weisberger hierin heeft gestoken had ze beter kunnen besteden aan een fijne beschrijving van Andrea’s bruiloft.

Mijn grootste ergernis bij dit boek was de angst die Andrea en Emily nog steeds hebben voor Miranda. Het is op het overdrevene af, alsof ze een posttraumatisch stresssyndroom hebben. Heerlijk Amerikaans, maar ik als nuchtere Friezin kan er gewoon niet bij dat een gebeurtenis van acht jaar geleden die Andrea op briljante wijze heeft afgesloten en daarna een fijn leven voor zichzelf heeft opgebouwd, na al die jaren nog zoveel invloed heeft op haar slaap. Zodra ze zich in dezelfde ruimte bevindt als Miranda, valt ze bijna flauw van de zenuwen.

Het hele boek lijkt Weisberger zich maar al te goed te beseffen dat Anna Wintour – op wie het karakter van Miranda Priestly natuurlijk is gebasseerd- over haar schouder meekijkt. De hoofdpersonen bibberen en beven bij het horen van haar naam en durven niet goed de confrontatie met haar aan te gaan. Maar net wanneer je denkt dat dit boek een ode wordt aan Miranda, houdt Andrea een prachtig betoog tegen haar man over de psychische mankementen van haar oude bazin. Het is het meest oprechte stuk uit het boek.

Weisberger heeft een vermakelijke, vlot lezende maar niet bijster originele roman afgeleverd. De paar verhaallijnen die het boek heeft lopen voorspelbaar af, en de confrontatie met Miranda Priestly had veel spectaculairder gekund. Ik heb het gevoel dat Weisberger niet echt brutaal durfde uit te pakken, en dat is jammer, want dat was juist wat De duivel draagt Prada zo goed maakte. De wraak waar ‘Prada’ op zint, valt uiteindelijk dus best mee. Β Anna Wintour kan in elk geval met een gerust hart achterover leunen.

De wraak van Prada – Lauren Weisberger €19,95

6 gedachten over “Recensie: De wraak van Prada

1. Deel 1 was heel gaaf. Eindelijk een kijkje achter de schermen bij de glossy-wereld in Amerika. Het was opzienbarend om te lezen wat een assistente van Anna Wintour -op wie het personage Miranda natuurlijk is gebaseerd- allemaal krijgt te verduren. Veel leesplezier! :)

1. Helemaal waar, ik had het niet beter kunnen verwoorden! Ik denk dat ik inderdaad ook teleurgesteld ben, doordat mijn enthousiastme te groot was!