Recensie: Waar is Bernadette?

Maria Semple – Waar is Bernadette?

Het was even wennen aan de vertelstijl, maar jeetje, wat is dit een geweldig boek! Ik heb in tijden niet zo’n origineel, grappig boek gelezen.

Waar is Bernadette? is een boek dat ik voor het eerst op Instagram zag langskomen. Amerikaanse Instagrammers die ik volg, pronkten trots met hun versie van het boek. New York Times bestseller en massaal gedeeld op de Social Media: dat klonk interessant. Toen ik enige tijd geleden in de boekhandel op het boek stuitte, griste ik dus direct een exemplaar voor mezelf mee.

De Bernadette uit de titel is Bernadette Fox, een briljant architecte die een teruggetrokken leven leidt met haar man, Elgie Branch en haar dochter Bee. Ze maakt ruzie met de schoolmoeders, heeft angstaanvallen en besteedt haar administratie uit aan een meisje uit India. Want persoonlijk contact met mensen, daar heeft Bernadette weinig mee op. Op een dag verdwijnt Bernadette ineens, zonder een spoor achter te laten. Dochter Bee zet alles op alles om haar moeder terug te vinden. Maar waar moet ze beginnen met zoeken?

waar is bernadette

Ik ben gistermiddag in het boek begonnen, en heb in no time het boek uitgelezen. Niet omdat het voorspelbaar, makkelijk of eentonig was, maar omdat je werkelijk het boek wordt ingesleurd. Eenmaal begonnen, is het moeilijk de wereld van Bernadette Fox en haar gezin los te laten. Zowel de leden van het gezin van Bernadette als de stadsgenoten en alle andere personages die worden voorgesteld, zijn fantastisch beschreven.

Het verhaal wordt vertelt aan de hand van mails, boodschappenbriefjes, brieven aan instanties en psychologen, mailwisselingen tussen Bernadette en haar Indiase assistente, de schoomoeders onderling en Elgie en zijn collega’s. In het begin is dit even wennen, want karakters worden niet ingeleid maar gewoon opgevoerd. Maar al gauw weet je als lezer niet anders dan dat het verhaal vertelt wordt aan de hand van allerhande communicatiemiddelen. En langzamerhand krijg je alle informatie die je nodig hebt.

Het verhaal is prachtig opgebouwd. Het begint met de korte mededeling van Bee dat haar moeder is verdwenen. En dan schakelt het boek ineens over op een nieuwsbrief van de Highschool waar Bee op zit. Daarna volgen brieven en mails, waarin een beeld wordt geschetst van de vrouw die Bernadette was voor haar verdwijning. Je leert als lezer dat ze een conflict niet uit de weg gaat, en dat ze wordt gekweld door een gebeurtenis van twintig jaar terug. Ook daarover wordt dieper ingegaan, maar pas naarmate het verhaal is gevorderd.

Zonder al te veel uit de doeken te willen doen, kan ik zeggen dat het verhaal langzaam opbouwt naar een geweldige climax. De reden van verdwijning en waar Bernadette naartoe verdwijnt zijn gecompliceerd, onverwachts, hilarisch beschreven en ontroerend. Ik baalde echt toen ik dit boek uit had. Door middel van de flashbacks, het geroddel en het gemail wordt je zowaar onderdeel van het verhaal, onderdeel van het lot van Bernadette. Kon ik dit boek maar opnieuw ontdekken.. Maria Semple heeft een van de leukste boeken van 2013 geschreven!

Waar is Bernadette? – Maria Semple โ‚ฌ18,95

9 gedachten over “Recensie: Waar is Bernadette?