Recensie: The Cuckoo’s Calling

Robert Galbraith – The Cuckoo’s Calling

Dat J.K. Rowling een verdomd goede kinderboekenschrijfster is, is wereldwijd bekend. Na haar successen met Harry Potter richtte ze zich op een volwassener publiek met Een goede raad. Dat ze echter ook goed overweg is met het whodunnit-genre, bleek toen Robert Galbraith ontmaskerd werd als niemand minder dan de Harry Potter-schrijfster zelf.

Het boek The Cuckoo’s Calling kreeg dan wel lyrische recensies in de Engelse pers, echt goed verkopen wilde het niet. Tot bekend werd gemaakt dat Robert Galbraith in werkelijkheid J.K. Rowling was. De boeken vliegen inmiddels als warme broodjes over de toonbank, maar Rowling zelf is minder blij: weg is de veilige anonimiteit waarin ze zo fijn zonder druk van buitenaf kon schrijven. Maar ze heeft wel weer een groot succes op haar naam staan: The Cuckoo’s Calling kan niet stuk in Engeland. Dit najaar verschijnt ook de Nederlandse vertaling, maar ik heb het boek in het Engels gelezen.

robert galbraith

The Cuckoo’s Calling is een echt detective verhaal. Ex-militair politieman Cormoran Strike, gewapend met een scherpe geest en slechts een been, heeft een niet zo denderend lopend detectivebureau. Hij krijgt net secretariΓ«le hulp van uitzendkracht Robin, wanneer er een nieuwe klant voor de deur staat. Enkele maanden geleden is supermodel Lula Landry midden in de nacht van haar balkon naar beneden gestort. Haar dood werd door de politie algauw afgedaan als zelfmoord, maar haar adoptie-broer John Bristow klopt bij Strike aan: hij vertrouwt de zaak niet en vermoedt dat er vuil spel wordt gespeeld.

Wanneer Strike zich in de zaak verdiept, lijkt dit op het eerste gezicht een uitgemaakte zaak: er was niemand anders in het appartement ten tijde van het overlijden van Lula, en de enige getuigen van de val zijn haar onderburen, die een waterdicht alibi lijken te hebben. Wanneer hij echter meer mensen uit de omgeving van Lula spreekt – onder andere modeontwerpers, wraakzuchtige familieleden, mede-modellen, visagistes en zwervers- begint zijn beeld van wat er die nacht is gebeurd, te veranderen. Samen met Robin probeert hij erachter te komen of er een moordenaar achter de dood van Lula zit.

The Cuckoo’s Calling is een lekker detectiveverhaal. De personages worden goed en grondig onderbouwd, het plot wordt heel langzaam maar zeker onthuld en de hamvraag (whodunnit) loopt als een bloedrode draad door het verhaal. Er zit niet veel spanning in het verhaal – het is dan ook geen thriller maar een detective- maar je moet de aandacht er wel goed bijhouden. Gedurende het lezen vroeg ik me steeds af: wie zit hierachter? Want dat de dood verdacht is, blijkt al snel. Het taalgebruik is erg on-Harry Potters. De ‘fuck’s, ‘fuck it’s en ‘fucking’s zijn niet van de lucht. Een goede raad werd bekritiseerd om zijn grove taalgebruik en volwassen thema’s, maar The Cuckoo’s Calling kan er ook wat van! Maar wat wil je ook: het is een boek voor volwassenen, niet voor kinderen.

J.K. Rowling/Robert Galbraith laat met dit boek zien een veelzijdig schrijfster te zijn. En de personages van dit nieuwste boek zijn leuk, interessant en goed onderbouwd. Ze weet de lezer geboeid te houden door steeds kleine stukjes informatie te geven over de gebeurtenissen van de fatale nacht. Net als Robin en Strike wil je dolgraag weten wat hier nu precies achter steekt. Strike is als een moderne Sherlock Holmes: hij bijt zich vast in de zaak en weet met zijn scherpe inzichten en onorthodoxe werkwijze de waarheid aan het licht te brengen. Dat het een getroebleerde man is, maakt het lezen alleen maar prettiger.

Er is al bekend gemaakt dat The Cuckoo’s Calling een vervolg krijgt. Deze is al af en verschijnt in 2014 in de Engelse boekhandels. Het vervolg zal wederom onder de naam van Robert Galbraith verschijnen. Ik kijk er reikhalzend naar uit, want dit was een ouderwets, prettig, intrigerend boek.

The Cuckoo’s Calling Β – Robert Galbraith €19,99

2 gedachten over “Recensie: The Cuckoo’s Calling