Recensie: Verslaafd aan jou – Crossfire 1

Sylvia Day – Verslaafd aan jou, Crossfire 1

Ik had voor ik hierin begon te lezen zoveel gehoord over deze reeks; spannend, verleidelijk, verslavend, opwindend… De superlatieven waren niet van de lucht. Tijd dus om ook eens kennis te maken met de Crossfire-reeks.

Het wordt omschreven als ‘het perfecte boek voor liefhebbers van Vijftig tinten grijs van E.L. James’. De verwachtingen waren dus hoog gespannen. Zou het inderdaad net zo sexy, verleidelijk en vernieuwend zijn als Vijftig tinten grijs? Onderweg in de Thalys van Rotterdam naar Parijs had ik alle tijd om hier achter te komen..

Het verhaal neemt de lezer mee in de wereld van Eva Tramell, een rijk meisje, die het op eigen krachten wil maken in New York. Ze woont samen met haar biseksuele best friend Cary Taylor. Ze heeft een baan als personal assistent bij een reclamebureau aangenomen en staat op het punt om te beginnen met haar nieuwe werkzaamheden wanneer ze in de lobby van het gebouw waar ze zal werken, tegen een wel heel verleidelijke man oploopt. Deze man, Gideon Cross, zal al snel haar wereld op zijn kop zetten.

Want de twee zijn hopeloos tot elkaar aangetrokken, al uit Gideon dat wel op een heel aparte manier. Hij wil puur seks met Eva, zonder poespas eromheen. Bijna als een zakelijke transactie. Eva daarentegen wil niet gezien worden als gebruiksvoorwerp en wil Gideon leren kennen voor ze met hem het bed in duikt. Maar dat blijkt wel erg lastig. En de aantrekkingskracht is te groot om hem te blijven negeren. Wanneer de twee dan ook eindelijk een soort van relatie krijgen, is het voor hen beiden een zware kluif. Zowel Eva als Gideon hebben een moeilijk verleden, waardoor ze beiden hun uiterste best moeten doen om een ‘normale’ relatie’ in stand te houden.

crossfire 1

Het boek heeft me op zijn zachtst gezegd verrast. Ik verwachte dat elk moment de zweepjes, kettingen en leren maskers uit de kast konden worden getrokken. Maar dat gebeurde niet. Helemaal niet juist. De seks die Eva en Gideon hebben is rauwe, opwindende, sexy vanilleseks. Zodra er ook maar even wordt gesproken over subs schiet Eva in de stress: ze wil absoluut niet gedomineerd worden. En toch heeft ze juist een dominante man gevonden in Gideon. Hij weet alles van haar, bepaalt veel van haar beslissingen en houdt haar scherp in het oog. Een soort tweede Christian Grey dus. Maar Eva is geen Anastacia, helemaal niet juist. Ze heeft een rijk en bont seksverleden, is niet bang om de touwtjes in eigen handen te nemen, komt op voor haar eigen mening en zet Gideon meerdere malen op zijn plek.

Verslaafd aan jou is een boek over twee mensen met complexe gevoelens. Het trauma van Eva wordt halverwege het boek besproken, maar van Gideon blijft het onduidelijk wat er is gebeurd -hoewel een beetje oplettende lezer dit wel kan raden. Vanwege haar verleden kan Eva zich moeilijk binden aan een man. Dit wekte bij mij veel irritatie op. Zodra het tegenzat of zodra Gideon iets zei of deed waar zij het niet mee eens was, vluchtte ze, in plaats van het uit te praten. Gideon moest daarom steeds achter haar aan, terwijl het hebben van een relatie voor hem ook nieuw is.

En dan zijn er nog de standaard obstakels: de exen van de manspersoon. In dit boek zijn er niet een maar twee exen die voor moeilijkheden kunnen zorgen. Het hoort er schijnbaar bij, bij zulke boeken. Jammer, want het verhaal over de liefde van Gideon en Eva is al complex en interessant genoeg om daar het boek mee te vullen. Verslaafd aan jou had een semi-open einde. Er waren geen heftige cliffhangers waardoor ik meteen in deel 2 wil beginnen, enkel een paar onafgemaakte verhaallijnen.

Het zal dus nog wel even duren voor ik aan deel 2 begin, aangezien er nog heel veel andere boeken op me liggen te wachten en ik van het eind van dit deel niet genoeg zin kreeg om direct verder te lezen. Verslaafd aan jou is een boek vol diepgang, maar de verhaallijnen komen wel erg overeen met bijvoorbeeld Vijftig tinten grijs. Wel heel prettig is de afwezigheid van BDSM, want daar zijn genoeg andere boeken over geschreven. Eva en Gideon zorgen zelf al voor voldoende vuurwerk in de slaapkamer. Verslaafd aan jou is een leuk boek, maar in mijn ogen niet onderscheidend genoeg. Het is echter wel een stuk beter geschreven dan de boeken van E.L. James. Kortom: een lekker herkenbaar wegleesboek.

Verslaafd aan jou, Crossfire 1 – Sylvia Day €15,-

Een gedachte over “Recensie: Verslaafd aan jou – Crossfire 1