Recensie: Zoek het maar uit

Chantal van Gastel – Zoek het maar uit

De meeste chicklits die ik lees, zijn van Amerikaanse of Engelse schrijfsters. Dat ook Nederland verrassend goede chicklit-auteurs heeft, wist ik niet. Tot ik het boek van Chantal van Gastel opensloeg..

Ella is een 25-jarige verkoopster in een boekhandel met een leuke collega en vriendin, en een allerliefst vriendje, Owen. Haar leven lijkt op rolletjes te lopen, en Owen en Ella besluiten te gaan samenwonen. Dan wordt de boekhandel overvallen en gaat Ella twijfelen over haar leven, en de keuzes die ze heeft gemaakt. Op het moment dat de overvaller zijn pistool tegen haar hoofd drukte, zag ze haar leven aan zich voorbij flitsen: haar vriendje Owen zat niet bij die flashbacks. Wel haar eerste grote liefde Dex.

Ella besluit het roer om te gooien. Ze zegt haar baantje in de boekhandel op en trekt bij haar broer Boris in om tot rust te komen. Daarnaast wil ze ontdekken of ze het in zich heeft om een boek te schrijven. De bezoekjes die ze aan haar oma brengt, blijken een verrassend geheim bloot te leggen, wat goed te verwerken is in een boek. Maar dan loopt ze oude liefde Dex weer tegen het lijf. Hij woont samen met haar broer, maar zou met zijn vriendin op vakantie gaan. Nu ze elkaar weer zien, komen oude herinneringen weer boven. Ella moet kiezen: Owen, de man van wie ze houdt, en het voorspelbare leventje dat daarbij hoort, of Dex, haar grote liefde die haar ongenadig pijn heeft gedaan maar voor wie ze nog steeds een zwak heeft?

zoek het maar uit

Zoals je aan de korte samenvatting hierboven kunt zien gebeurt er nogal wat in Zoek het maar uit. Ella gaat op zoek naar zichzelf, en pakt dit groots aan. Het werk, haar familiebanden, liefdes, bezoekjes aan oma; alles krijgt een plekje in dit verhaal. Dit zou moeilijk te behappen kunnen zijn, ware het niet dat Van Gastel een opgeruimde, overzichtelijke en vlotte schrijfstijl heeft. Gebeurtenissen en gedachtes krijgen ruim de aandacht waardoor het als lezer makkelijk mee te nemen is in de rest van het verhaal. De flashbacks naar Ella’s jeugd met Dex zijn vermakelijk, herkenbaar en vooral erg ontroerend. Hoewel Dex een afstandelijk, getraumatiseerd jongetje is, duim je toch voor hem.

Het roer helemaal omgooien, wie wil dat nu niet? Hoofdpersoon Ella waagt de gok en komt soms voor nare verrassingen te staan. Toch houdt ze vol, en dit levert uiteindelijk mooie situaties en inzichten op. Haar oma is in dit verhaal haar grote steun en toeverlaat, en wanneer Ella hoort dat haar oma zelf ook een geheim heeft, voegt dit een geheel nieuwe dimensie toe aan het boek. Nieuwe herinneringen, nieuwe mogelijkheden en nieuwe kansen voor Ella en haar oma. Gedurende het verhaal groeien Dex en Ella onherroepelijk en misschien voorspelbaar, naar elkaar toe. Maar niet op de manier die in andere chicklits gebruikelijk is. Van Gastel weet te verrassen, te verbazen en te ontroeren.

Zoek het maar uit is een geweldig boek, vol onverwachtse wendingen, complexe gevoelens, heftige achtergronden en ontroerende liefdes. Je kunt heerlijk wegdromen bij de personages, die elk hun eigen podium krijgen in het verhaal. Van Gastel neemt de tijd voor elk personage, waardoor het verhaal erg samenhangend en compleet aanvoelt. Zoek het maar uit is een chicklit met inhoud!

Zoek het maar uit – Chantal van Gastel €10,-

Een gedachte over “Recensie: Zoek het maar uit