Recensie: Ken je me nog?

Sophie Kinsella – Ken je me nog?

De ingredienten: geheugenverlies, een hilarische hoofdpersoon, verwarring en een irritante minnaar. De uitkomst: Een geweldige chicklit!

Weten jullie nog dat ik op het Boekenfestijn die enorme stapel boeken had gekocht? Die stapel bevatte ook twee boeken van Sophie Kinsella, een van mijn favoriete chicklit-auteurs. Na verschillende thrillers, romans en ander fijn boekwerk was ik dan eindelijk toe aan de boeken van Kinsella, heerlijk chicklits verslinden! Ik beet het spits af met Ken je me nog?

Hierin staat het chaotische leven van Lexi centraal. Na een avondje stappen met haar vriendinnen struikelt ze als ze een taxi wil aanhouden. Hierna vervolgt het boek met het ontwaken van Lexi in het ziekenhuis. Het is ineens drie jaar later, en Lexi weet zich niks meer te herinneren. Niet alleen zijn er drie jaar verstreken zonder haar weten, ze lijkt ook ineens een compleet nieuwe identiteit te hebben. Van simpele verkoopmedewerkster is ze opgeklommen tot manager, ze ziet haar vriendinnen van vroeger niet meer, ze is getrouwd, blijkt een bitch-baas te zijn en houdt er een minnaar op na. Oh ja, en ze is rijk, heel rijk!

Wat volgt is een verwarrende, komische zoektocht naar zichzelf. Op het eerste gezicht lijkt haar nieuwe leventje namelijk perfect, maar algauw blijkt er meer te spelen dan ze had kunnen vermoeden. Een vreemdeling, Jon, beweert haar minnaar te zijn en haar man Eric blijkt lang niet zo perfect als ze op het eerste gezicht dacht. Ja, hij is erg knap, maar ook erg punctueel en star. Daarnaast verdrinkt ze in haar werkzaamheden, Lexi heeft geen flauw benul waar ze mee bezig is. Lexi beseft dat ze orde op zaken moet stellen, maar hoe?

sophie kinsella

Ken je me nog? is een originele, verrassende en vooral dolkomische chicklit. De personages zijn elk compleet anders, vullen elkaar goed aan en maken het verhaal compleet. De moeder van Lexi bijvoorbeeld is een neurotisch wrak die zich liever concentreert op haar hondjes dan de problemen van haar dochter. Eric, de man van Lexi is een dieet-controlfreak, supernetjes, geordend en alles behalve spontaan; zelfs de momenten waarop ze elkaar kussen staan ingepland in een heus ‘Huwelijksdraaiboek’. Ken je me nog? is op alle fronten hilarisch, terwijl het toch een serieus verhaal is.

Kinsella weet als geen ander een flinke dosis humor toe te voegen in haar boeken. Haar hoofdpersonen zijn altijd vrolijk, chaotisch, ietwat klungelig, hartverwarmend en sterk. Zo ook Lexi. De dingen die zij zegt en doet zijn zowel grappig als ongelooflijk. En de situaties waar ze zich in weet te werken zijn beschamend leuk! Ken je me nog? is vooral een boek om bij weg te dromen, even al je eigen sores van je af te zetten en je compleet te verliezen in de wondere wereld van Lexi. Het boek leest als een trein, is uiterst vermakelijk en heerlijk verrassend.

Ken je me nog? – Sophie Kinsella €10,-

2 gedachten over “Recensie: Ken je me nog?