Recensie: De kakkerlak

Jo Nesbø – De kakkerlak

Je hebt thrillers, en je hebt literaire thrillers. Bij literaire thrillers, bijvoorbeeld van Karin Slaughter of Harlan Coben, wordt er net iets meer van je denkvermogen gevraagd dan bij een ‘reguliere’ thriller. Zo ook bij Nesbø, wiens boeken elke keer weer weten te verbazen.

Het hoofdpersonage van NesbøHarry Hole, staat bij de kenners al jaren bekend als nukkig, eenzaam, getergd personage die achtervolgd wordt door demonen uit zijn verleden. Het is een briljant rechercheur, maar wel eentje met een serieus drankprobleem. De kakkerlak is het tweede boek dat Nesbø over hem schreef.

In De kakkerlak wordt Hole naar Thailand gestuurd, om de moord op de Noorse ambassadeur te onderzoeken. De ambassadeur is gevonden in een louche motel, met een mes in zijn rug. De zoektocht naar de moordenaar moet zo onopvallend mogelijk gebeuren, want het publiek weet slechts dat de ambassadeur gestorven is door een hartaanval. Hij krijgt hulp van een klein Thais team, onder leiding van de kale Liz. Samen moeten ze op zoek naar een moordenaar maar dat blijkt lastiger dan gedacht.

Het onderzoek vordert maar langzaam. Steeds meer politiek gevoelige kwesties komen aan bod: kinderporno, homoseksualiteit, omkoping, corruptie: Hole heeft zich verkeken op de zaak. Wanneer de jacht op de moordenaar eindelijk in stroomversnelling komt, maakt de moordenaar het persoonlijk. Hole wordt recht in zijn hart getroffen: de demonen uit zijn verleden komen zich wederom mengen in het leven van de rechercheur.

jo nesbo de kakkerlak

Nesbø heeft een thriller van jewelste geschreven. Samen met Hole word je op sleeptouw genomen door de onderwereld van Bangkok en Pattaya. Omdat ik zelf op vakantie ben geweest in Thailand – en dus ook Bangkok- herkende ik veel ontmoetingspunten en beschrijvingen van de stad. De slechte kant van de stad heb ik echter zelf nooit leren kennen dus dat was een heuse eyeopener. Nesbø weet een goed beeld te schetsen van de stad, de hectiek, de duistere kanten van de stad en uiteraard de gevoelens en emoties van  Harry Hole. Het politieke spel waarin Hole slechts een pion is, wordt briljant uitgediept door Nesbø

Harry Hole is een memorabel personage. Uit andere delen – ik las eerder De sneeuwman en Het pantserhart– heb ik Hole leren ‘kennen’. Het is een einzelgänger, een alcoholist, een pessimist en een verdomd goede rechercheur. In De kakkerlak wordt hij al getergd door herinneringen uit het verleden, maar die hebben nog niet de overhand. Gedurende het grootste deel van zijn verblijf in Bangkok weet Hole bijvoorbeeld nuchter te blijven, iets waar hij zelf nog het meest verbaasd over is.

Ik weet niet wat het is met Scandinavische thrillers, maar ik ben er groot fan van. Niet alleen van Nesbø, maar ook van Liza Marklund, Stieg Larsson, Jussi Adler-Olson en Henning Mankell. Stuk voor stuk geweldige schrijvers die hun karakters uitstekend weten uit te diepen, realistisch laten overkomen en intelligente thrillers schrijven. Maar geen van hen haalt het qua karakters bij die van Nesbø: Harry Hole. De eigengereidheid, de norsheid, het doorzettingsvermogen, de koppigheid; geweldig! Ondanks zijn slechte kanten – en dat zijn er vele- is het een karakter dat je als lezer direct in je hart sluit. Want juist zijn slechte kanten maken hem zo menselijk en geloofwaardig.

Het wordt inmiddels redelijk zomer in Nederland, dus wat is er dan lekkerder dan in de warme zon verkoeling te zoeken met thrillers waarvan je het kippenvel op de huid springt? Maandag ga ik direct naar de boekhandel om andere delen van Hole in huis te halen. Want in juni dit jaar is het tiende deel in de Hole-reeks verschenen, en daar wil ik graag naartoe werken. Ik kom die hitte wel door met Harry Hole!

De kakkerlak – Jo Nesbø €19,90

5 gedachten over “Recensie: De kakkerlak

1. Nu pas Jo Nesbo ontdekt? Dan heb je inderdaad nog heel wat in te halen! Ik heb deel 10 inmiddels gereserveerd staan en hoop dat ie heeel erg snel binnen is!

1. Haha ja slecht he? Ik was wel onder de indruk van de eerdere delen die ik heb gelezen maar omdat die al verdere delen waren, had ik vooral het gevoel veel achtergrondinformatie te missen. Nu ik dit tweede deel heb gelezen kom ik meer te weten over het verleden van Hole, dus kom nu maar op met de andere delen!!:)

2. Ik vind Scandinavische thrillers ook geweldig. Boeken van auteurs zoals Indridason, Lackberg, Mankell en Lapidus koop ik blindelings. Van Jo Nesbo heb ik alleen De Roodborst gelezen. Ooit ben ik een paar bladzijdes begonnen in Headhunters, maar het verhaal trok mij niet echt. Misschien moet ik deze ook weer eens uit de kast halen ;-)

ps. Erg goede recensie!

1. Dat heb ik dus ook! Heerlijk hè, dat je blindelings een Scandinavische thriller kan pakken met de zekerheid dat het een goed verhaal is! Ik ga me nu helemaal storten op de Hole-boeken :) leuk vakantie-project!