Recensie: De boodschapper

Markus Zusak – De boodschapper

Markus Zusak wordt vooral geroemd om zijn boek De boekendief. Maar De boodschapper is minstens zo interessant.

Schrijvers die bekend worden met een bepaald boek, blijken vaak nog meer fijns te hebben geschreven. Zo ook Zusak, die naast De boekendief (waarvoor hij lovende recensies en hoge verkoopcijfers ontving) ook De boodschapper schreef. Dit ondergeschoven kindje van Zusak verdient net zoveel lof, want wat is dit een fijn boek!

Het vertelt over Ed Kennedy, een 19-jarige jongen die nog niet zoveel heeft bereikt in zijn leven. Het hoogtepunt van zijn carrière is een baantje als taxichauffeur. Hij heeft een hond, de Portier, die een uur in de wind stinkt, en drie beste vrienden: Marv, Ritchie en Audrey -op wie hij hopeloos verliefd is. Met hen komt hij vaak samen om te kaarten (pesten, want dat is makkelijk en kennen ze allemaal) maar ze komen ook weleens in de problemen. Het boek begint met een overval in de bank. Ed en zijn vrienden zijn hierbij aanwezig. In plaats van zich gedeisd te houden maken ze onderling ruzie, trekken hiermee de aandacht van de overvaller en maken daarna bijdehante opmerkingen tegen de overvaller. Wanneer Ed ervoor zorgt dat de overvaller niet weg kan komen, wordt hij een lokale held.

Maar dan wordt er een spelkaart bij hem bezorgd: ruiten aas. Hierop staan drie adressen genoteerd. Het is aan Ed om de problemen die op de adressen spelen, op te lossen. Hij verandert in een echte held, een engel die waakt over hen die het moeilijk hebben. Ed leert al snel -op een harde manier- dat hij flink in de problemen komt als hij de opdrachten die per spelkaart worden aangeleverd, niet uitvoert. Hij wordt min of meer gedwongen actie te ondernemen. De ene keer is de opdracht makkelijk, de andere keer drijft het hem tot waanzin. De kaarten blijven komen, en Ed raakt steeds meer in de problemen. Wie stuurt hem deze kaarten?

markus zusak

Dit is nou een boek waarvan ik zeg: Wat heerlijk vernieuwend. Het is niet alleen een vermakelijk, maar ook vlot boek, die op slimme wijze de goedheid van de mens en de bereidheid tot actie onder de loep neemt. Wat zou jij doen als je ziet dat iemand in de problemen zit? Echt iets doen of er tweemaal over denken en uiteindelijk niks doen? Ed is een totale anti-held, die door de opdrachten op de spelkaarten gedwongen wordt de rol van beschermengel op zich te nemen. Hij komt voor zijn medemens op, of hij dit nu leuk vindt of niet.

Zusak heeft een vlotte, eigenwijze schrijfstijl waardoor het boek leest als een trein. Het verhaal is origineel, de uitwerking briljant. Als lezer vraag je je, net als Ed, constant af: wie zit er achter de kaarten? Een van zijn vrienden, een familielid? Het blijft tot het laatste moment een raadsel. Ondertussen komt Ed in de meest vreemde situaties terecht. Zo moet hij een kerk zien te vullen, een vijftienjarig meisje voldoende zelfvertrouwen geven om te kunnen hardlopen, een tienermoeder haar eigen geluksmomentje geven maar ook een echtgenoot die zijn vrouw elke avond verkracht, afstraffen. Zusak weet heel goed de spanning erin te houden. Je blijft maar lezen!

Zusak heeft een intelligent verhaal op een vermakelijke, makkelijke manier geschreven, waardoor je je er pas aan het eind van het boek bewust van wordt wat een fantastisch boek je net uitgelezen hebt. Afgaande op dit boek kan ik daarom niet wachten om eindelijk ook eens De boekendief te lezen. En voor degenen die De boekendief al hebben gelezen: verdiep je ook eens in dit boek, je zult niet teleurgesteld worden. Wat een fijn (zomer)boek!

De boodschapper – Markus Zusak €17,95

8 gedachten over “Recensie: De boodschapper

1. Oke, kan.. Misschien omdat je eerst De boekendief hebt gelezen? Ik ken dat verhaal natuurlijk niet dus ik weet niet hoe zich dat verhaalt ten opzichte van dit boek.