Recensie: Op klaarlichte dag

Simone van der Vlugt – Op klaarlichte dag

Als kind was ik dol op de historische romans van Simone van der Vlugt: De Amulet, De Guillotine: ik verslond ze. Toen ze begon met het schrijven van literaire thrillers voor volwassenen, ben ik achtergebleven. Tot nu. Op klaarlichte dag was het eerste boek dat ik in tijden heb gelezen van Simone van der Vlugt.

In Op klaarlichte dag is Nathalie op de vlucht met haar zoontje Robbie voor haar gewelddadige ex Vincent. Haar vlucht brengt haar van Brabant naar Duitsland, de Gothard-tunnel en uiteindelijk Italië. Maar ook daar is ze niet veilig. In het vakantiehuis van haar overleden vader ontmoet ze haar zuster en diens vriend, maar Vincent weet ze te vinden. Ze is gedwongen verder te vluchten naar Zwitserland. Na enkele gewelddadige confrontaties met Vincent, die van geen wijken wil weten, leest ze dat haar beste vriendin in Nederland is vermoord. Nu moet ze wel terug..

Op de begraafplaats ontmoet ze rechercheur Julia. Zij is op de zaak van haar vermoorde vriendin gezet, maar Julia heeft geen idee wie er tegenover haar zit. Julia heeft door dat Nathalie problemen heeft en brengt haar onder bij haar oma terwijl ze zelf verder zoekt naar de moordenaar. Dan verschijnt Vincent weer, en blijkt alles veel gecompliceerder te liggen dan gedacht.

op klaarlichte dag

Het was voor mij even wennen: Simone van der Vlugt in de rol van thrillerschrijfster. Zou ik Sandrine uit De Guillotine en Nina uit De Amulet uit mijn hoofd kunnen krijgen en me de volle honderd procent kunnen concentreren op dit geheel nieuwe verhaal van Van der Vlugt? Kortgezegd: Ja. Wat een heerlijk boek is Op klaarlichte dag! Je wordt als lezer continu op het verkeerde been gezet. Niks is wat het lijkt, en de plotwendingen gaan maar door.

De overschakeling van historische romans voor de jeugd naar literaire thrillers voor volwassenen is Simone van der Vlugt goed afgegaan. Heel goed zelfs. Ze heeft een geheel eigen schrijfstijl, die zowel spannend als vlot is. Van der Vlugt weet donders goed hoe ze karakters diepgang moet geven en situaties beeldend moet verwoorden. Op klaarlichte dag is een suspense thriller van groots formaat. Niks voor niks heeft dit boek de NS Publieksprijs van 2010 gewonnen. Simone van der Vlugt is een fantastische thrillerschrijfster.

Het is fijn om te merken dat een schrijfster die ik in mijn jeugd adoreerde, zo is gegroeid als schrijfster en mij nog steeds weet te raken met haar boeken. Wat ben ik blij dat ik haar boeken weer ‘ontdekt’ heb. Ik weet het zeker: ik ga meer boeken van Simone van der Vlugt in huis halen. Ik ben opnieuw groot fan.

Op klaarlichte dag – Simone van der Vlugt €12,50

3 gedachten over “Recensie: Op klaarlichte dag

1. Bedankt voor de tip! Ik ken haar grotendeels van haar historische romans en die vind ik inderdaad erg goed en was eigenlijk vergeten dat ze nu meer op de thrillertoer is.

1. Ik heb dus hetzelfde! Na de middelbare school ben ik haar helemaal uit het oog verloren. Ik ben nu net begonnen met mijn inhaalslag, en dat bevalt tot nu toe héél goed! En ook leuk: haar boeken kosten maar 12,50 dus inslaan geblazen! :)