Recensie: Kwetsbaar

Tatiana de Rosnay – Kwetsbaar

Een moeder gaat radeloos op zoek naar degene die haar zoon heeft aangereden. Maar wat gebeurt er als ze de dader heeft gevonden? Tatiana de Rosnay beschrijft het in Kwestbaar.

Vergeet Haar naam was Sarah, was mijn mantra toen ik aan dit boek begon. Vergeet het en lees dit boek zonder het te vergelijken. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik probeerde het toch. Dit derde boek van De Rosnay gaat over de Parijse Justine, die als vertaalster werkt -leuk beroep! Op een dag hoort ze dat haar 13-jarige zoon Malcolm is aangereden. De dader is doorgereden. Malcolm ligt in coma, en Justine en haar man Andrew staan machteloos. Andrew vertrouwt op het politieonderzoek -wat maar niet opschiet- maar Justine kan het er niet bij laten zitten: ze moet en zal achter de waarheid komen.

Wanneer ze uiteindelijk de naam van de dader achterhaalt, blijkt dit een vrouw te zijn.Een vrouw met zelf kinderen, notabene. Justine snapt er niks van, en confronteert haar met haar daad voor de politie bij de vrouw op de stoep staat. Dan blijkt de waarheid iets gecompliceerder te liggen dan gedacht. Andrew ondertussen snapt niks van de acties van Justine en de spanningen worden de twee bijna teveel.

kwetsbaar

Kwetsbaar is een mooi boek over de kracht van moeders en vergeving, maar het wist bij mij niet de juiste snaar te raken. Misschien is dat omdat ik me moeilijk kon verplaatsen in Justine: ik ben nog geen moeder. Daarnaast zijn haar zinnen kort, waardoor het verhaal bij elkaar geplukt overkomt. Alsof er lukraak zinnen aan elkaar verbonden zijn, zodat het een lopend verhaal is. Het zijn ook niet zozeer gebeurtenissen die vertelt worden, maar gedachtes en emoties. De onmacht van Justine en het gebrek aan interesse van Andrew komen op die manier wel erg goed naar voren, maar het raakte me niet.

Met Haar naam was Sarah veroverde Tatiana de Rosnay harten van lezers over de hele wereld. Daarna volgde Die laatste zomer, over Antoine en zijn zusΒ MΓ©lanie die achter een lang bewaard familiegeheim komen over hun overleden moeder. En haar derde boek, Kwetsbaar, eindigde dus bij mij op mijn leesstapel. Familie en familiebanden spelen altijd een belangrijke rol in de boeken van De Rosnay, of dat nu gaat over een familiegeheim, een Joods meisje die moet leven met het schuldgevoel over het opsluiten van haar broertje in de kast of een moeder die vecht voor haar zoon. Ik ben dan ook erg benieuwd waar haar volgende boek over zal gaan. Kwetsbaar was dan misschien niet helemaal mijn boek, maar gezien de impact die ze met Haar naam was Sarah ook bij mij had, geef ik haar graag nog een kans.

Kwetsbaar – Tatiana de Rosnay €10,-

2 gedachten over “Recensie: Kwetsbaar