Recensie: Zomer & de City

Candace Bushnell – Zomer & de City

Voor de megahit Sex and the City was er de column van Candace Bushnell. Over een meisje in New York, op zoek naar de liefde in al haar facetten. De column van Carrie Bradshaw. In Carrie’s dagboeken leerde ik de highschool-versie van de eigentijdse, hippe New Yorkse Carrie al kennen, en Zomer & de City gaat verder waar Carrie’s dagboeken ophield.

Voor degenen die Carrie’s dagboeken niet hebben gelezen, hier vast een korte samenvatting: Carrie leidt een leuk, vrolijk highschool-leventje, als de verleidelijke Sebastian bij haar op school komt. Ze maakt voor het eerst kennis met liefde, liefdesverdriet en sociale status. Ondertussen droomt ze ervan schrijfster te worden en ze wordt aangenomen voor een zomercursus schrijven in New York. Wanneer ze daar aankomt wordt ze beroofd. Met niets op zak en helemaal alleen in een vreemde stad zoekt ze haar zakken door. Een klasgenote had haar het telefoonnummer gegeven van haar ‘coole tante’, die haar vast en zeker de stad wel zou willen laten zien. Ze belt het nummer, en het blijkt niemand minder dan Samantha Jones te zijn.

The rest is history zou je zeggen, maar niks is minder waar. De vriendinnengroep uit Sex and the City bestaat immers uit vier: Carrie, Samantha, Charlotte en Miranda. In Zomer & de City wordt vertelt hoe het Carrie na haar eerste telefoontje met Samantha vergaat. Ze neemt deel aan de cursus, schrijft haar eerste echte verhaal, loopt feestje na feestje af en ontmoet allerlei interessante, beroemde en/of invloedrijke mensen en sluit vriendschappen. Met de mensen uit haar klas, maar ook met de feministische, vuurrood-harige Miranda, bij wie ze zich meteen op haar gemak voelt. Ook wordt ze voor het eerst verliefd, gaat ze uit met een oudere man en wordt ze eindelijk ontmaagd.

zomer-in-de-city---candace-bushnell[0]

Het is hilarisch om te lezen over de onzekere, wereldvreemde Carrie die haar eerste momenten in New York beleeft. Wat een verschil met de Carrie uit de serie! Het is ontzettend leuk om te lezen hoe ze de persoon is geworden zoals een miljoenenpubliek haar tegenwoordig kent. Bushnell weet heel goed de transformatie van ‘mus’ uit een plattelandsdorpje tot gevestigde en zelfverzekerde New Yorkse neer te zetten.

Dit boek leest heerlijk weg, het bevat alle onderwerpen en thema’s waar fans van dit genre – en de tv-serie- van houden en de schrijfstijl is erg prettig. Geen diepgaande gedachtes over emoties, maar gewoon: leuke dialogen, hilarische gebeurtenissen en geweldige ontmoetingen. De kennismaking met Samantha is nog wel het meest schokkend. Samantha, de onverschrokken seksgodin uit de serie, is in dit boek verloofd en heeft een heel stappenplan voor zichzelf opgesteld: getrouwd op haar 25e, kinderen op haar 30e en een penthouse uitkijkend over Central Park. Een beetje zoals Charlotte, dus heel bizar. Ook Charlotte wordt geïntroduceerd in dit boek, als verklap ik hier nu niet hoe en wanneer. Alle puzzelstukjes vallen samen in dit boek, behalve eentje: Waar blijft gay best friend Stanford?!

Zomer & de City is een must read voor alle fans van de serie, voor de liefhebbers van Carrie’s dagboeken en alle chicklit-fans. Het is een heerlijk wegleesboek waarin je na elke bladzijde dichter bij de hedendaagse Carrie Bradshaw komt. Ideaal voor in het zonnetje, op het strand of een luie zondagmiddag. Leesplezier gegarandeerd!

Zomer & de City – Candace Bushnell €10,-