Recensie: De verzoeking

Harlan Coben – De verzoeking

Mijn favoriete thrillerschrijfster mag dan Karin Slaughter zijn, mijn favoriete thrillerschrijver is Harlan Coben. Ik was dan ook als een kind zo blij toen ik op het Boekenfestijn een boek van hem in handen kreeg die ik nog niet had gelezen. Althans, dat dacht ik…

In De verzoeking gaat Wendy Tynes, tv-reporter en presentatrice van een programma dat pedofielen ontmaskert, op zoek naar de waarheid omtrent Dan Mercer. In haar tv-programma beschuldigt ze hem van kindermisbruik. Logisch ook, want alle bewijzen wijzen in zijn richting. Hij duikt onder, maar neemt dan ineens contact op met Wendy: hij wil met haar praten, hij is onschuldig. Wanneer ze met hem afspreekt, wordt hij voor haar ogen vermoord door de vader van een van zijn vermeende slachtoffers. Wendy gaat op zoek naar de waarheid: was Dan Mercer inderdaad een pedofiel of werd hij erin geluisd?

harlan coben de verzoeking

Ondertussen verdwijnt een tienermeisje, Haley. De politie komt geen steek verder, tot na drie maanden haar mobieltje wordt gevonden. In de hotelkamer van Dan Mercer. Wendy twijfelt: was Dan nu wel of niet onschuldig? En aangezien hij dood is, is het onzeker of Haley ooit nog teruggevonden wordt.

Het fijne van een Harlan Coben-boek is dat je als lezer constant op het verkeerde been wordt gezet. Plots wijzigen om het hoofdstuk en de uiteindelijke ontknoping is altijd een verrassing. Nooit zie je het eind aankomen, de ontknoping is nooit helemaal wat je denkt dat het wordt. Ook in dit boek wordt je verrast. Zijn literaire thrillers doen hun naam eer aan: het intellect van de lezer wordt op de proef gesteld. Daarnaast biedt het voldoende inzichten in psyches en gevoelens van de personages om het boek de benodigde diepgang te bieden. Een van de hoofdstukken is zelfs gewijd aan de gevoelens van het zusje van de vermiste Haley, Patricia.

Wat Coben in dit boek heel knap doet is het morele aspect van het spelen voor eigen rechter onder de loep nemen. Schuldgevoelens, wraak, verontwaardiging en complete shock wisselen elkaar af in de hoofden van de personages. Het zijn bovendien niet de meest luchtige karakters. Elk van hen heeft een tragedie meegemaakt, waaraan in de loop van het boek gerefereerd wordt. De verzoeking is een echt intelligent boek.Daarnaast geeft hij de belangrijkste personages een flinke dosis sarcasme en brutale opmerkingen mee om je te doen grijnzen.

Het bizarre van dit boek is dat ik deze al eens gelezen had. Ik wist het zodra ik het boek opensloeg. Ik kreeg een déjà vu-moment. Ik kende dit boek. Alles kwam me zo bekend voor. En toch: ik wist niet meer hoe het plot nu werkelijk in elkaar stak. Ik wist niet meer wie de bad guy was, of waren – bij Harlan Coben is het zelden een losgeslagen ziel die voor alle ellende zorgt. De verzoeking lezen was dus een ontdekkingstocht voor mezelf. En ik werd net als de eerste keer, weer compleet verrast.

Coben heeft dus een boek geschreven dat zo intelligent in elkaar steekt, dat ik me de fijne details niet meer voor de geest wist te halen. Door de complexiteit van het boek kon ik weer helemaal opnieuw Sherlock Holmes uithangen. De verzoeking is spannend, het biedt inzichten, leest als een trein en het zet je constant op het verkeerde been. Wat een heerlijke thriller!

De verzoeking – Harlan Coben €10,-

5 gedachten over “Recensie: De verzoeking

1. Harlan Coben is een van mijn favoriete schrijvers, ik kan je zijn andere boeken dan ook zeker aanraden. Ze zitten vol humor en spanning, I love it!