Recensie: Voor jou

Jojo Moyes – Voor jou

Onlangs schreef ik over de recensie-wedstrijd voor Chicklit.nl. Het nieuwste boek van Jojo Moyes –Voor jou– kreeg ik toegestuurd om te recenseren. De winnende recensie zou op Chicklit.nl geplaatst worden. De mijne is het helaas niet geworden, maar misstaat daarom natuurlijk niet op mijn eigen blog:

Dit boek is een hype: hoge verkoopcijfers over de hele wereld, een eigen Facebook-pagina en lyrische recensies. Voor jou, de nieuwste roman van de Britse schrijfster Jojo Moyes, wordt vaak vergeleken met de film Intouchables, maar dit boek heeft veel meer te bieden.

jojo moyes voor jou
De wereld van Louisa – roepnaam Lou- is klein. Ze woont nog thuis, is nog nooit ergens anders werkzaam geweest dan in haar woonplaats en bevindt zich in een matige relatie met Patrick. Ze weet diep van binnen dat het geen perfecte relatie is, maar is ook niet mans genoeg om deze te beëindigen. Dan krijgt ze een baantje als verzorgster voor de 35-jarige Will, die vanaf zijn nek verlamd is.

Will leidde een compleet ander leven dan Lou: hij was avontuurlijk, sportief, rijk en had een mooie vriendin. Hij reisde de hele wereld over, tot een ongeluk een eind maakte aan zijn geluk. Nu zit hij, net als Lou, aan huis gekluisterd. Maar in tegenstelling tot Lou is dit alles behalve vrijwillig. Will kan maar moeilijk wennen aan zijn nieuwe leven en heeft zelfs een zelfmoordpoging gedaan om aan zijn verstikkende, beperkte leventje te ontsnappen.

Lou wordt door de familie ingehuurd om hem op te monteren. Maar dat gaat moeizaam. Will legt moeilijk contact en zit helemaal niet te wachten op de kletspraatjes en bemoeienissen van Lou. Maar langzaam maar zeker ontstaat er toch een band tussen de twee. Een band die op beide invloed heeft: Will stelt zich meer open voor de wereld, en Lou leert haar horizon te verbreden. Ze groeien naar elkaar toe.

Dat het een heftig boek is lijkt ook Moyes zich te beseffen. Op cruciale momenten, waarbij de emoties hoog oplopen bij de lezer, wisselt ze van oogpunt. Niet alleen Will en Lou komen aan beurt, ook de moeder van Will, de vader van Will en zijn hulpverlener Nathan komen aan bod. Vooral het oogpunt van zijn moeder, Camilla, is prettig. Vanuit het oogpunt van Lou komt ze namelijk over als een harde, kille vrouw maar wanneer ze zelf aan bod komt, blijken haar emoties toch iets genuanceerder te zijn. Deze andere oogpunten zijn adempauzes, momenten waarop de lezer kan opladen voor de rest van het boek. Dat was echt nodig, want ik heb zelf ook meerdere keren met de tranen in mijn ogen zitten lezen.

De onderwerpen die aangekaart worden zijn zwaar, maar Moyes weet hier op zo’n gevoelige, tedere manier over te schrijven dat je als lezer pas aan het eind van het boek doorhebt wat een heftig boek je hebt gelezen. Moyes heeft een fantastische schrijfstijl die je het boek inzuigt en je niet meer loslaat.

Jojo Moyes groeit als schrijfster. Met elk boek lijkt ze beter te worden. Personages krijgen meer diepgang, de verhaallijnen worden gecompliceerder en de onderwerpen gevoeliger. Met Voor jou laat Moyes zich van haar beste kant zien: ze heeft een fantastisch, ontroerend en confronterend boek geschreven die menigeen nog lang zal herinneren. Dit boek is een ware tranentrekker, maar o zo mooi. Moyes is hard op weg een van de beste romanschrijfsters van dit moment te worden.

Voor jou – Jojo Moyes €18,95

21 gedachten over “Recensie: Voor jou

1. Wat een mooie recensie! Normaal gesproken ben ik niet de grootste fan van chicklits, maar dit boek trekt mij dan wel weer aan.

1. Dank je! Het is echt een geweldig boek; veel diepgang, realistische personages en heel veel drama. Ik heb echt zitten janken als een klein kind! Waar Intouchables ophoudt, begint dit boek pas. Echt een aanrader!