Recensie: Mieters!

Wim Daniëls – Mieters!

Een van mijn eerste blogs -toen deze blog nog niet alleen maar over boeken ging- schreef ik over mijn voorliefde voor oude woorden. Woorden als jottem, donders en snotversnaatje hebben voor mij de voorkeur boven de hedendaagse woorden als vet, cool of reken maar van jazz. Met Mieters! heb ik wat dat betreft een ideaal boek in huis gehaald.

In dit boekje is taaladviseur en schrijver Wim Daniëls in het taalgebruik van de jaren ’50 gedoken. “Dit boek laat dat tijdperk herleven aan de hand van jarenvijftigtaal”, belooft de achterflap. Zodra ik de cover zag, met een mooi, jaren ’50 uitstraling, wist ik dat ik dit leuk zou vinden, heel leuk.

Van de voorkant alleen word ik al bij
Van de voorkant alleen word ik al blij

Het boek biedt een fascinerende inkijk in het leven in de jaren ’50. Niet alleen in het woordgebruik maar ook in het dagelijks gebruik. Welke issues speelden er? Op politiek gebied, cultureel gebied, maatschappelijk gebied etc. Het boekje begint met een uitgebreide inleiding, waarin niet alleen de bedoelingen van de schrijver worden duidelijk gemaakt, maar waarin tevens een inleiding wordt gegeven in het leven van de jaren ’50. Engels-Amerikaanse begrippen werden gemeengoed, de welvaart steeg en de eerste tv-uitzendingen kwamen er.

Daarna volgt een prachtig ABC. Bekende, veelgebruikte of opzienbarende woorden uit de jaren ’50 worden uitgelegd. Soms met een enkel zinnetje, soms met een vertelling erbij. “Apartheid” bijvoorbeeld wordt ruimschoots toegelicht, maar een woord als “rolhockey” volstaat met een uitleg van 1 zin. Daniëls heeft hier in mijn ogen voor gekozen omdat niet elk woord een maatschappelijke, politieke of ander gecompliceerde achtergrond heeft. Sommige woorden ontstaan gewoon omdat ze in de mode zijn, niet omdat ze een beweging representeren.

Het boekje besluit met een aantal termen en zaken die verdere uitleg behoeven. Denk hierbij aan de opkomst van het Groene Boekje, het veelvuldig gebruik van komma’s, opvallende reclameslogans, de vrouwenbeweging, de journalistiek en hedendaags jarenvijftigtaal. Je steekt echt wat op van dit boekje! En je leert ook nog eens nieuwe, bizarre, grappige of ronduit onbegrijpelijke woorden. Denk aan: inwoningsdrama, bakvismuziek, ontsparing, poedelrok, ruigpoot, wijdpijpers en epibreren. Wie gebruikt ze nog? Wie weet überhaupt wat ze betekenen?

Al met al is Mieters! een heerlijk, luchtig, leerzaam en onwijs leuk geschreven naslagwerk voor een ieder die geïnteresseerd is hoe de Nederlandse taal in de jaren ’50 was samengesteld. Snotversnaatje, wat een leuk boek!

Mieters! – Wim Daniëls: €14,99

9 gedachten over “Recensie: Mieters!