Recensie: Stille zonde

Karin Slaughter – Stille zonde

Soms is er niets lekkerder dan het verslinden van een goede thriller. Met mijn meet & greet met Karin Slaughter herself nog in mijn achterhoofd begon ik aan Stille zonde.

In Stille zonde brengt Slaughter wederom de werelden van Sara Linton en Will Trent samen. Grant County meets Atlanta. In de eerdere reeksen konden de trouwe lezers al meegenieten met de ontluikende liefde tussen Sara en Will, maar helemaal stabiel is die relatie nooit geweest. In Stille zonde wordt weer stilgestaan bij hun relatie, maar het voert niet de boventoon. De problemen die ze op hun pad krijgen spelen een veel grotere rol.

Het boek begint direct met een knaller: Lena Adams -ook een bekend personage- en haar man worden slachtoffer van een moordaanslag. Ternauwernood overleeft Lena, dankzij het ingrijpen van Will. Die werkt undercover bij een onderzoek naar een drugsdealer. Lena lijkt slachtoffer te zijn geworden van de handlangers van deze drugsdealer. Sara ondertussen wordt ingelicht over de moordaanslag, want Lena is getrouwd met de stiefzoon van Sara. Zonder dat Sara het weet is Will op het onderzoek gezet. Dit neemt steeds gevaarlijker vormen aan. Will is op een gegeven moment zijn leven niet meer zeker, en hij kan Sara niks vertellen.

karin slaughter

Met Stille zonde heeft Karin Slaughter opnieuw een thriller van formaat geschreven. Gewelddadige aanslagen, bloederige beschrijvingen van crime scenes, getraumatiseerde personages, een vleugje liefde en ontwikkeling van vaste personages en een retegoede spanningsopbouw. Geen enkele thrillerschrijfster weet haar lezers zo op het verkeerde been te zetten. De plotwendingen zijn weer goed uitgewerkt. De onzekerheden die de personages ervaren voel je als lezer ook. Je wordt als lezer compleet meegezogen in de bedreigende situaties en de vorderingen van het politieonderzoek.

Net als alle andere boeken is ook dit weer een heerlijk boek. Karin Slaughter heeft de perfecte balans gevonden tussen verdieping en geweld. Het schrijven lijkt haar naarmate de reeksen vorderen steeds makkelijker af te gaan en de ontwikkelingen blijven verrassend en intelligent opgezet. Het volgende boek in de Linton-Trent-reeks kan wat mij dan ook niet snel genoeg uitkomen.

Slaughter heeft tijdens haar tour door Nederland echter aangegeven dat ze zich eerst gaat richten op een nieuwe, vierdelige reeks over kindermoorden in de jaren ’70 in Atlanta. Ze refereert hierin trouwens aan Nederland. Een van de hoofdpersonages heeft Nederlandse voorouders. Helemaal gek is de verwijzing naar Nederland niet: ze is hier ontzettend succesvol en heeft hier ook haar eigen uitgeverij. In Stille zonde bedankt ze haar Nederlandse fans dan ook uitvoerig.

Als ze echt haar dank aan ons wil uiten raad ik haar aan zo snel mogelijk met een nieuw boek te komen. Ik kan niet wachten om weer bij een echte Slaughter-thriller weg te dromen.

Stille zonde – Karin Slaughter: €19,90

4 gedachten over “Recensie: Stille zonde