Recensie: Dead ever after

Charlaine Harris: Dead ever after

Het is altijd jammer wanneer geliefde reeksen tot een eind komen. Dit geldt ook voor het laatste deel in de Sookie Stackhouse-boeken van Charlaine Harris. Niet alleen jammer omdat er afscheid moet worden genomen van personages en verhaallijnen die al lang in je hoofd zitten, maar ook jammer omdat er zo duidelijk afscheid in wordt genomen.

In dit laatste deel van de Stackhouse-reeks, moeten de lezers definitief afscheid nemen van Sookie, Eric, Bill, Sam, Tara en alle anderen. De True Blood-boeken (de tv-serie is afgeleid van de Sookie Stackhouse-boeken) draaien om de telepathische Sookie, die als serveerster in het fictieve stadje Bon Temps werkt. De boeken spelen zich af in de nabije toekomst. Vampiers zijn ‘uit de kast gekomen’ en worden voorzichtig geaccepteerd door de samenleving. Om te overleven hoeven vampiers zich namelijk niet perse meer te voeden met menselijk bloed. Een Japans bedrijf heeft synthetisch bloed gemaakt die de vampiers koest houdt: True Blood.

Voor de allerlaatste keer genieten van Sookie en haar bizarre leven.

In eerdere delen maakten de lezers kennis met de wondere wereld van vampiers, weerwolven, feeΓ«n en andere ‘supes’ (supernaturals). Vampiersherrif Eric is in het voorlaatste deel de geliefde van Sookie. Maar er spelen veel relatieproblemen. Wanneer Sookie het leven van haar baas en beste vriend Sam redt ten koste van een dienst voor Erik, lijkt alles in duigen te vallen. In Dead ever after gaat het verhaal verder. Er worden oude personages ge-herintroduceerd en anderen worden terloops genoemd om de lezer te kennen te geven hoe het diegene is vergaan.

Net als altijd wordt Sookie bedreigd: Ik heb nog nooit een fictief boekpersonage meegemaakt die zo erg dood gewenst werd als Sookie. Op haar eigen daadkrachtige, onverschrokken wijze slaat Sookie zich door alle tegenslagen heen, maar dit gaat soms ten koste van de relaties die ze met anderen onderhoudt. Zonder al te veel over de afloop van Dead ever after te willen verklappen kan ik wel zeggen dat Sookie in dit boek duidelijk en eindelijk eens voor zichzelf kiest. Niet langer staan de belangen van anderen voorop, maar juist de hare.

Wat dat betreft is dit een afsluiter in de breedste zin van betekenis, want het hoofdpersonage komt tot inzichten, sluit dingen af en eindigt met een goed besef van eigenwaarde. Beter kun je het je als trouwe lezer niet wensen. De weg die hiernaartoe leidt, laat ik uiteraard aan een ieder zelf over om te ontdekken. Wel zo leuk.

Gelukkig kunnen verstokte fans van Sookie verder genieten op televisie. Over twee weken begint in Amerika het nieuwste seizoen van True Blood. Thank God voor verfilmingen, of verseries- hoe je het ook mag noemen!

Dead ever after – Charlaine Harris €17,99