Recensie: Nachtzwemmen

Lucy Clarke: Nachtzwemmen

Zussen kunnen elkaars beste vriendinnen zijn, maar elkaar ook behoorlijk het leven zuur maken. De bijzondere band tussen zussen wordt prachtig verteld in het ontroerende Nachtzwemmen van Lucy Clarke.

Twee zusjes, zo verschillend als dag en nacht. De een, Katie, is verstandig, ordelijk, netjes en heeft haar leven goed voor elkaar. Ze gaat trouwen, heeft een leuke baan en woont in Londen samen met haar jongere zusje Mia. Mia is in alles de tegenpool van Katie: ze is wispelturig, chaotisch, ongecontroleerd en leeft er lustig op los. Ze heeft geen vaste baan en is eigenlijk ook helemaal niet blij met Katie als huisgenoot. Mia heeft een hechte vriendschap met Finn, maar er is verder geen grote liefde in haar leven.

Katies leven wordt compleet overhoop gegooid als ze hoort dat haar zusje Mia tijdens een rondreis in Bali van een klif is gevallen en is overleden. De lokale politie gaat ervan uit dat het zelfmoord was, maar Katie weigert dit te geloven: dat zou haar zusje nooit doen. Daarvoor hield ze teveel van het leven. Ze wordt getergd door schuldgevoel: vlak voor de dood van haar zusje hadden ze een enorme ruzie. Als ze het reisdagboek van Mia vindt, besluit ze haar achterna te reizen. Ze volgt precies dezelfde routes die Mia heeft afgelegd, in de hoop zo achter de waarheid achter de dood van haar zusje te komen.

Mooi, teder en ontroerend: Nachtzwemmen.

Lucy Clarke debuteert met dit schitterende boek over onvoorwaardelijke zusterliefde, schuldgevoelens en zelfreflectie. Zowel Mia als Katie beginnen -ongemerkt- een ontdekkingstocht naar zichzelf. En de waarheid over jezelf kan soms hard zijn. Clarke heeft Mia en Katie beide diep uitgewerkt. De menselijke emoties en de complexiteit van de gevoelens waarmee beide meisjes te kampen krijgen zijn realistisch, overweldigend en soms ronduit hartverscheurend. Ik heb meerdere malen met een brok in mijn keel zitten lezen.

De hoofdstukken worden afgewisseld tussen Katie en Mia. Als lezer volg je Katie in haar zoektocht naar de waarheid, en Mia tijdens haar reis om de wereld, voordat ze overleed. Hierdoor ontstaat een zekere spanning; net als je denkt iets over de waarheid te ontrafelen switcht Clarke heel handig naar de andere zus. Gevolg: je blijft maar lezen. Je wordt de wereld van de beide zusjes, die elkaar naar het leven staan maar ook zielsveel van elkaar houden, ingezogen. Het zijn indringende karakters, in een mooi, teder en ontroerend verhaal.

Alhoewel ik een heel lijstje boeken heb die ik nog moet lezen, wordt het lastig dit verhaal uit mijn hoofd te krijgen: Lucy Clarke heeft een indringend boek geschreven. Momenteel is ze bezig met een tweede roman. Ik kijk er nu al reikhalzend naar uit.

Nachtzwemmen – Lucy Clarke: €15,-

Een gedachte over “Recensie: Nachtzwemmen