Recensie: Wij allemaal

Wij allemaal – Kim Noble

Er zijn van die boeken waarvan je ver van tevoren weet dat je ze wilt lezen en dat ze goed zullen bevallen. Wij allemaal van Kim Noble is één van die boeken.

Ik leerde het verhaal van Kim voor het eerst kennen bij Oprah. Op tv vertelde een zwaar getraumatiseerde vrouw over de verschillende identiteiten die ze had. Als kleuter had ze verschrikkelijke dingen meegemaakt, en om aan haar herinneringen te ontsnappen was haar geest ‘versplinterd’. Momenteel leeft ze met meer dan twintig identiteiten in haar hoofd. In Wij allemaal vertelt ze haar verhaal.

wij allemaal

Dat doet ze niet vanuit de Kim Noble-identiteit. Het lichaam waartoe de schrijfster behoort is in 1960 geboren als Kim, maar de momenteel dominante identiteit, en ook schrijfster van het boek, heet Patricia. Ze vertelt over haar vreselijke jeugd vol gaten in haar geheugen en -in haar ogen- onterecht opgelegde straffen. Op school werd ze door de juffen uitgemaakt voor leugenaar, terwijl ze zich zelf van geen kwaad bewust was.

Als haar gedrag de spuigaten uitloopt en ze als gevaar voor zichzelf en anderen wordt beschouwd wordt ze opgenomen in de psychiatrische molen. Ze wordt constant opgenomen, raakt gewond om redenen die Patricia onbekend zijn en komt er uiteindelijk via een therapeut achter dat ze dissociatieve persoonlijkheidsstoornis heeft, oftewel DIS. Dan vallen eindelijk de puzzelstukjes op hun plek, en wordt haar ook verteld dat ze moeder is.

Als ik deze recensie in één woord zou moeten schrijven zou dat ‘wauw’ zijn. Dit boek heeft ontzettend veel indruk op me gemaakt. Het is echt heel indrukwekkend. Niet alleen vanwege het dramatische verhaal dat vertelt wordt (en dat is nogal wat; stel je voor dat jou op een dag verteld wordt dat je je lichaam en geest met nog twintig anderen deelt..precies!) maar ook de manier waarop dit wordt verteld. Elk hoofdstuk wordt ingeleid met een -veelal heftige- herinnering van één van de andere identiteiten. Dit werkt als inleiding, maar ook ter verduidelijking. Wat de andere identiteit meemaakt en ervaart verschilt zo erg van wat Patricia voelt, dat je als lezer een glimp opvangt van de omvang van de complexiteit van Patricia’s leven.

Want er zijn nogal wat persoonlijkheden met wie ze haar lichaam deelt. Volgens een van haar therapeuten zou het aantal op kunnen lopen tot tweehonderd (!). Haar lichaam bevat onder andere de homoseksuele Ken, de depressieve Rebecca wiens enige doel in het leven lijkt om zelfmoord te plegen, de vijftienjarige Julia, de sterke Bonny en Haley en nog veel meer anderen. De ene heeft het beste voor met haar lichaam, de ander wil het alleen maar vernietigen. Patricia moet de balans hierin zien te vinden en zelf als leidster optreden.

Momenteel is Patricia de dominante identiteit, maar dat kan over een paar jaar heel anders zijn. Andere dominante identiteiten kampten met zoveel stress en druk dat ze bezweken en plaats maakten voor en andere persoonlijkheid. Als lezer kun je niet anders dan voor haar duimen: laat haar alsjeblieft de dominante persoon blijven in het leven van haar dochter Aimee, die nu een tiener is.

Patricia heeft een boeiend, ontroerend en schokkend verhaal gedeeld met de rest van de wereld. Hier was moed voor nodig, want wie weet of haar persoonlijkheid de drukte, bekendheid en stress die nu om de hoek komt kijken, wel aankon? Zeker toen ze bij Oprah te gast was. Voor zover ik weet is Patricia nog steeds de hoofdpersoon in haar eigen leven en heeft ze nog steeds de voogdij over haar dochter. Als lezer van haar boek kan ik alleen maar hopen dat dit zo blijft, en ik weet zeker dat iedereen die het boek leest, hetzelfde gevoel erbij heeft.

Kim Noble – Wij allemaal: €19,95

2 gedachten over “Recensie: Wij allemaal

1. Ja het is echt een opzienbarend boek! Was er erg van onder de indruk. Het is onmogelijk voor te stellen maar deze vrouw heeft een dochtertje waar ze fulltime voor zorgt – zonder de bemoeienis van instellingen. En dat gaat prima: haar dochtertje kent alle andere identiteiten ook en heeft hier vriendschap mee gesloten.
      Op andere vlakken was het boek juist erg heftig: het is zo naar om te lezen wat Kim/Patricia heeft moeten meemaken.. Echt een aanrader dit boek! Zo’n sterk verhaal van zo’n sterke vrouw: echt wauw.