Recensie: The Great Gatsby

The Great Gatsby – F. Scott Fitzgerald

Nu er weer een film over is gemaakt -dit keer met Leonardo DiCaprio en Carrey Mulligan in de hoofdrol- werd het voor mij toch eens de hoogste tijd om me te verdiepen in het boek waar het allemaal mee begon: The Great Gatsby.

Het verhaal van F. Scott Fitzgerald geldt als DE Amerikaanse moderne klassieker in zijn soort. Verplicht leesvoer op Amerikaanse highschools, welbekend bij elke Amerikaan. Aangezien ik geen Amerikaanse ben, moest ik me er nog helemaal in onderdompelen. Afgelopen weekend, Pinksterweekend, was daar de perfecte gelegenheid voor.

Het was weer even overschakelen, een boek in het Engels lezen, maar zodra ik eenmaal verdiept was in het verhaal, ging het als vanzelf. The Great Gatsby is een verhaal over een aantal vrienden die een zomer in West Egg, vlakbij New York, beleven. De gebeurtenissen aldaar veranderen hen stuk voor stuk voorgoed. De ik-persoon in het boek is Nick Carraway. Hij komt tegenover de bombastische Jim Gatsby te wonen. In zijn enorme landhuis worden elke avond de meest extravagante feestjes gehouden.

great-gatsby-cover1

De andere hoofdpersonen zijn Tom en Daisy Buchanan. Daisy is het nichtje van Nick, en een oude geliefde van Gatsby. Het gezelschap wordt compleet gemaakt met Jordan Baker, een vrouwelijke golfspeelster en het zomerliefje van Nick. De romance tussen hen is tijdelijk en niet erg indrukwekkend. Het is dan ook de romance tussen Daisy en Gatsby die een enorme impact achterlaat op de groep. Tom heeft een scharrel waarvan Daisy op de hoogte is, en zij komt haar jeugdliefde Gatsby weer tegen. Deze twee liefdes blijken dodelijk te zijn. Erg dodelijk.

Wat er die zomer gebeurt is op zijn zachtst gezegd dramatisch. Voor die ene lezer van mijn blog die zich net als ik nog moet verdiepen in The Great Gatsby ga ik niet in op de details van de ‘dodelijkheid’. Wat interessanter is, is het karakter Gatsby. Hij is wat je noemt een echte parvenue: hij klimt op en bereikt op eigen kracht grote hoogtes.

Gatsby is een man die omringd wordt door mysteries: was hij een Duitse spion in de Eerste Wereldoorlog? Heeft hij een man vermoord? Of is hij erfgenaam van een koninklijke Europese familie? Dit zijn vragen en vermoedens die hoofdpersoon Nick heeft, maar waarop hij gedurende het verhaal antwoord op krijgt van Gatsby zelf. De partyboy blijkt een hele arme achtergrond te hebben en van jongs af aan al bezig te zijn geweest om hogerop te komen.

De manier waarop Fitzgerald beetje bij beetje de sluier oplicht, is erg mooi gedaan. Je deelt als lezer dezelfde twijfels als de hoofdpersonen. Op die manier wordt je het boek echt ingezogen. De overige relaties in de vriendengroep lijken nietszeggend en overbodig belicht, maar blijken uiteindelijk de trigger te zijn die alles in het honderd laat lopen. Er gebeuren meerdere dramatische gebeurtenissen maar die spreidt Ftizgerald goed uit in het boek. Tevens zorgt hij ervoor dat de lezer niet een te grote schok te verduren krijgt op het moment supreme door de feitelijke dramatische gebeurtenissen achteraf te laten vertellen.

The Great Gatsby biedt een goede kijk op het Amerika van de jaren ’20 en Fitzgerald schrijft over realistische personages. The Great Gatsby is een vermakelijk boek met mooie plot twists maar het is niet de klassieker die ik voor ogen had. Het is allereerst een dunner boek dan ik dacht, en het heeft niet indruk op me gemaakt zoals ik dacht dat het zou doen. Ja, The Great Gatsby zit goed in elkaar en het is een origineel verhaal, maar uiteindelijk is het een verhaal over een groep vrienden die elkaar gedurende enkele zomermaanden opzoeken, verliefd raken op de verkeerde personen en tragedies zien gebeuren waaraan ze zelf schuld hebben. Misschien toch maar eens in het Nederlands proberen..

F. Scott Fitzgerald – The Great Gatsby – €3,99Β

3 gedachten over “Recensie: The Great Gatsby

1. Dag Tessa,
    Ik las laatst een roman van een jonge veel belovende schrijfster, ik meen dat het Eva Kelder was, waarin zij The Great Gatsby als een heel belangwekkend boek beschreef.
    Ik ben een veel lezer en laat mij vaak door dit soort onthullingen verleiden om zo’n boek aan te schaffen.
    Ik kende de titel van dit boek al wel en ik weet dat er ooit een film van is gemaakt.
    Onlangs heb ik De Grote Gatsby, zoals het in de vertaling heet, gelezen.

Ik heb het ook in het Engels gelezen.
    Maar nu mijn mening over dit boek en de vertaling.

Het is een redelijk spannend verhaal, uiteraard gedateerd maar vreselijk slecht geschreven.
    Wanneer je het in het Engels leest valt dat nog niet zo op. Ik merkte wel dat er wat barokke moeilijk lopende zinnen in voorkomen.
    Zojuist heb ik de vertaling gelezen. Jij schrijft aan het einde van dit blog dat je de vertaling ook nog maar eens wil lezen, maar daar wordt je niet blij van. De vertaling is erbarmelijk slecht met Engelse zins wendingen en niet bestaande Nederlandse woorden.
    Ik begrijp niet dat dit zo uitgegeven kon worden.

Overigens vind ik het boek sowieso een zeer mager verhaal dat de categorisering van literatuur niet verdient.

Jan H. van de Riet

2. Grote misvatting in bovenstaande bespreking: dat dit een roman over een groep vrienden zou zijn. Pertinente onzin. Nick kiest uiteindelijk partij voor Gatsby maar hun vriendschap, als je al van vriendschap in enge zin kan spreken, is bijzonder ongelijkwaardig. Gtasby heeft Nick nodig om een ontmoeting met Daisy te arrangeren. Voor Daisy en Tom voelt Nick weinig tot niets, als hij tenslotte de balans opmaakt heeft hij het zelfs over onachtzame mensen. De liefde die Nick tenslotte voor Jordan opvat, lijkt mij niet veel meer dan een flauwte. De Nederlandse vertaling verdient geen schoonheidsprijs maar ‘erbarmelijk slecht’ is natuurlijk overdreven maar Jan H. van de Riet weet wat literatuur is, daar valt natuurlijk niet tegen op te bieden.