Recensie: Het motel

Het motel – Dean Koontz

Wie kent niet het liedje Hotel California van The Eagles? Hierin wordt gezongen: “Welcome to the hotel California, such a lovely place. You can check out any-time you like, but you can never leave!” Dit boek van Dean Koontz lijkt wel erg sterk afgeleid van deze jaren ’70-hit.

Ik zie het al helemaal voor me: Koontz zat thuis na te denken over een volgend boek -de grootste concurrent van Stephen King heeft in dertig jaar maar liefst 85 boeken uitgebracht, wat neerkomt op bijna drie boeken per jaar: hulde!- en hoorde Hotel California op de radio. Hij dacht over de tekst na en wist toen: Wat nu als er echt een hotel bestaat waar je niet uit kunt vertrekken? Hoe komt dat dan? En wat kun je hier tegen doen? Zo ontstond (in mijn fantasie) Het motel.

Dit boek gaat over Odd Thomas, een terugkerend personage in de boeken van Koontz, die de doden kan zien en ze kan begrijpen. Logischerwijs heeft hij geen alledaags leven, en wanneer hij samen met Annamaria – een meisje dat hij maar 24 uur kent- langs een wegmotel rijdt ‘voelt’ hij dat hij hier moet stoppen. Als ze zijn ingecheckt en hij op verkenningstocht gaat, ontmoet hij monteur Donny. Het ene moment is het een lieve, gevoelige man, maar vijf seconden daarna verhardt zijn blik en wordt hij gemeen en kil. Thomas weet instinctief dat hier iets flink mis is en gaat verder op onderzoek uit.

Wat hij ontdekt is niet mis: Een niet-menselijk wezen dringt de hoofden, gedachtes en het zenuwstelsel van de mensen die rondom het motel wonen binnen en legt ze zijn wil op. Zelfmutilatie, het vermoorden van familieleden: alles wat hij wil, moet gedaan worden. Een klein meisje, Jolie, is de enige die enigszins weerstand weet te bieden tegen de macht van het wezen, wordt de bondgenoot van Thomas. Samen ontdekken ze wat de achtergrond is van dit wezen en hoe hij uitgeschakeld kan worden.

het motelHoewel dit boek als ‘tussendoortje’ dient voor andere boeken in de Thomas-reeks, is dit boek ook als leek van de serie goed te volgen. Er wordt informatie verschaft over de gave van Thomas, zonder dat hier specifieke voorkennis bij nodig is. Veel dingen blijven echter ook onbekend: hoe hij Annamaria heeft leren kennen bijvoorbeeld, en wat er voorafgaand aan dit verhaal is gebeurd. Dit laatste staat ongetwijfeld uitgebreid beschreven in een voorgaand boek in de Thomas-serie maar aangezien ik die niet heb gelezen blijft het gissen voor mij.

De mix tussen het onbekend en wat er ontrafeld wordt over het Thomas-personage werkt goed. Er wordt voldoende informatie gegeven om een leek te informeren, maar niet overmatig veel zodat een ‘ingewijde’ gehinderd wordt bij het lezen. Koontz heeft een spannend, goed opgebouwd boek geschreven die me op menig moment op het puntje van mijn stoel heeft gehouden.

Hoewel het een boek is van slechts 192 bladzijden (zoals ik al zei: een tussendoortje, ook voor mij met mijn strakke leesschema) voelt het aan als een dikker, groter boek. Dit komt omdat het lettertype klein is en er zoveel gebeurtenissen plaatsvinden dat het lijkt alsof je je door meer tekst moet werken.

Aan het eind van het boek worden inleidingen gegeven in andere delen van de Odd Thomas-reeks, en informatie over Dean Koontz zelf. Handig, want ik ben zeker geΓ―nteresseerd in andere boeken van Koontz. Van Stephen King ben ik groot fan, en nu kan ik deze enge boeken afwisselen met net zo enge boeken van Koontz.

Dean Koontz – Het motel €4,95

2 gedachten over “Recensie: Het motel

1. Ik heb hier in de boekenkast zo ongeveer alle boeken van Koontz staan. Vind eigenlijk dat het wat minder wordt de laatste jaren, maar dat betekent dat jij nog een boel kunt lezen! ;-)